کلمات کلیدی بازار بورس و سرمایه: سفته باز و سفته بازی

پنجشنبه ، 20 آذر 1393 ، 13:02

 

سفته باز یکی از واژه‌هایی است که در ادبیات اقتصادی عامه مردم ما، به عنوان واژه ای با بار معنایی منفی رواج پیدا کرده است. گاهی اوقات ممکن است در نشریات، مقاله‌ها و تحلیل‌هایی را مشاهده کنیم که از «سفته بازها» به شکلی بسیار منفی و در حد «قاچاقچی» یا «تروریست اقتصادی!» نام می‌برند.

البته واقعیت هم این است که اگر سفته بازها در یک بازار مالی،‌ به گروهی خاص با دارایی‌های خاص یا امتیازهای خاص محدود شوند، ممکن است موجب آسیب رسیدن به سلامت آن بازار شوند. اما بهتر است با مفهوم کلی سفته باز و سفته بازی آشنا باشیم تا این واژه (یا صفت)‌ را به شکل دقیق‌تری به کار بگیریم.

در ساده‌ترین تعریف، سفته بازی یا Speculation را به صورت «وارد شدن به تعاملات مالی پرریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش یک کالا تعریف می‌کنند». گاهی در زبان فارسی – البته با کمی قربانی کردن از مفهوم دقیق این کلمه – به سفته بازها، نوسان گیر هم گفته می‌شود.

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به این صفحه مراجعه نمایید.

اگر بحث کوسه های خشن یا پشه های مزاحم در متمم را مطالعه کرده باشید احتمالاً باید به این باور رسیده باشید که بازارها، درست مانند یک اکوسیستم هستند و هر یک از این نقش‌ها، در صورتی که به شکل متعادل و منطقی آن ایفا شوند، می‌توانند ضامن سلامت و بقاء بازار باشند.

اما خوب است به خاطر داشته باشیم که شکل متعادل سفته بازی به تعدیل عرضه و تقاضا و تامین نقدینگی کمک کرده و شکل نامطلوب آن، به ایجاد نارضایتی در معامله کنندگان و سرمایه گذاران و همینطور ایجاد حباب در قیمت‌ها و نوسانات شدید قیمت‌ها (Market Volatility) منجر می‌شود.

منبع: سایت متمم

 

 

 

 

► دستورالعمل وام ۵۰ میلیونی مسکن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد/۲۲ بانک تسهیلات را پرداخت می کنند
اپل بهترین اپلیکیشن‌ها، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و موسیقی‌های آی‌تونز در سال ۲۰۱۴ را معرفی کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر