معرفی پردازنده‌های 2016 کمپانی ARM

پنجشنبه ، 16 بهمن 1393 ، 10:51

کمپانی ARM بانکی دات آی آر: امروز از جدیدترین پردازنده های تولیدی خود برای اسمارت فون ها و تبلت های سال 2016 رونمایی کرد. تمرکز اصلی آرم در طراحی این چیپ ها بر روی افزایش قدرت عملکرد در عین کاهش مصرف انرژی بوده است.
کمپانی ARM از جدیدترین پردازنده‌ (CPU) و پردازنده‌ گرافیکی خود (GPU) به گزارش دیجی کالا، برای دستگاه‌های موبایل سال 2016 رونمایی کرد. این پردازنده‌ها در عین افزایش سرعت و عملکرد سخت‌افزاری، میزان مصرف باتری را نیز به شدت کاهش می‌دهند.

هسته پردازنده‌های جدید آرم با نام Cortex-A72 معرفی شده که 3.5 برابر سریع‌تر از پردازنده کنونی کرتکس A15 سال 2012 است و در شرایط کاری یکسان، مصرف انرژی را تا 75 درصد کاهش می‌دهد.

A72 جدید می‌تواند با کرتکس A53 کنونی آرم نیز جفت شود تا A53 کارهای سبک‌تر روزانه را بر عهده گیرد و پردازش اعمال سنگین‌تر را نیز A72 در اختیار داشته باشد. فعالیت در چنین حالتی که بر مبنای پیکربندی big.LITTLE تنظیم شده‌اند، می‌تواند 40 تا 60 میزان مصرف باتری را کاهش دهد.

اما علت تأکید آرم بر کاهش مصرف انرژی چیست؟ ایان درو مدیر بازاریابی آرم می‌گوید که عملکرد باتری اسمارت‌فون‌ها با گذشت زمان تنها دو برابر شده، در حالی که میزان عملکرد خود گوشی‌ها 50 برابر شده است. کاهش مصرف انرژی می‌تواند سرعت پایین رشد تکنولوژی‌های باتری را تا میزان قابل توجهی جبران کند.

محصول دیگر آرم، پردازنده گرافیکی جدید آن با نام Mali-T880 است که آرم می‌گوید نسبت به مدل کنونی Mali-T760 عملکردی 1.8 برابری دارد و در عین حال مصرف باتری را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. آرم این پردازنده گرافیکی را بر تمرکز بر قابلیت‌های پخش ویدیوی 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه و گیمینگ طراحی کرده است.

تمرکز آرم بر روی محتوای 4K با توجه به شرایط بازار کاملا طبیعی است. تلویزیون‌های 4K به سرعت در حال ارزان‌تر شدن هستند و تعدادی از تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایل نیز حرکت بازار به سمت این صفحه‌نمایش‌ها را پیشبینی کرده‌اند. شاید هنوز صفحه‌نمایش هیچ گوشی هوشمندی به رزولوشن 4K مجهز نشده باشد، بسیاری از اسمارت‌فون‌ها می‌توانند ویدیوهایی با این رزولوشن را ضبط و پخش کنند. با توجه به ارائه پردازنده‌های جدید آرم در سال 2016 پیشبینی می‌شود که محتوای 4K روز به روز گسترش بیشتری یابد.

از سوی دیگر، امروزه خیل عظیمی از کاربران به بازی‌های موبایل روی آورده‌اند و بدون شک تولید بازی‌هایی با رزولوشن خارق العاده 4K نیازمند تمرکز ویژه‌ای بر قابلیت‌های گیمینگ پردازنده‌های آینده خواهد بود.

آرم می‌گوید که هم اکنون لایسنس این تکنولوژی را به بیش از 10 کمپانی ارائه کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدیاتک، های‌سیلیکون و راک‌چیپ اشاره کرد. با توجه به آغاز ارائه این پردازنده‌ها در سال 2016 آرم خبر داده که ممکن است تا پایان سال 2015 دموهایی از دستگاه‌های مجهز به این پردازنده‌ها را مشاهده کنیم.

► سونی 12 میلیون اکسپریا فروخت
اولین اسمارت‌واچ ویندوزی ایسوس ◄

مطالب مرتبط
بنر