آیا میزان افزایش حداقل دستمزد سالیانه کفاف معیشت کارگران را خواهد داد؟

شنبه ، 18 بهمن 1393 ، 17:02

بانکی دات آی آر: محبوبه محمدی- در پایان هر سال جلسات شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کافرمایی و نمایندگان دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگری در سال آینده برگزار می‌شود.

برطبق آمار تورم سال ۹۳ به میزان ۳۳/۵ درصد بود اما حداقل دستمزد ۲۵ درصد افزایش یافت، همچنان در سال ۹۲ نیز با تورم ۳۱/۵ درصدی حداقل دستمزد ۲۵ درصد زیاد شده بود و الان نیز گفته می‌شود تورم به ۱۷ درصد رسیده است.

با توجه به کاهش نرخ تورم امسال نسبت به سال پیش بالطبع افزایش حداقل دستمزد امسال نسبت به سال های پیش از میزان کمتری برخوردار خواهد بود. در این میان باید دید آیا میزانی که سالانه به دستمزد کارگران افزوده می شود کفاف معیشت آن ها را خواهد داد؟

علی خدایی رییس کارگروه مزد شوراهای اسلامی کشور در گفت‌و‌گو با بانکی در این باره گفت: تعیین حداقل دستمزد کارگری مطابق ماده ۴۱ قانون کار و با استناد به مفاد این قانون در جلسه تعیین مزد سالیانه بر مبنای دو شاخص مهم نرخ تورم و سبد معیشتی کارگران با احتساب حداقل هزینه های خانوار و بدون توجه به ویژگی‌های جسمی، نژادی و قومیتی، تعیین می شود.

وی با بیان این که با توجه به کاهش نرخ تورم حداقل دستمزد کارگری امسال نسبت به سال گذشته از افزایش کمتری برخوردار خواهد بود، تاکید کرد: در این زمینه کاهش نرخ تورم ما را نگران نمی کند زیرا دو شاخص ذکر شده درواقع باهم و درکنار هم معنا پیدا می‌کنند و در طی این سال ها غفلت از شاخص دوم باعث افزایش فاصله میان حداقل مزد و هزینه ها شده است.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر این که برای از میان برداشتن این فاصله قطعا راهکارهای مفیدی وجود دارد، تصریح کرد: فاصله میان حداقل مزد و هزینه ها در طول یک سال ایجاد نشده و طبیعتا نمی توان این فاصله را در طول یکی دو سال نیز از میان برداشت بلکه باید در یک دوره چندین ساله و سال به سال با افزایش منطقی این فاصله ها را کم کرد. همچنین باید جلوی افزایش بی رویه آن را گرفت و ترتیبی داد که این نرخ متناسب با افزایش نرخ تورم سالیانه باشد.

وی افزود: طبق اعلام وزارت کار سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا به ۵ درصد رسیده است که این سهم بسیار ناچیز است و باید حتما افزاایش یابد و درواقع این یک خواسته کارگری نیست بلکه بها دادن به بخش تولید است.
خدایی همچنین بیان کرد: کارگران از محیط های رسمی فراری اند ، زیرا در بازار آزاد می توانند چند برابر دستمزد رسمی را به دست آورند. بنابراین با افزایش دستمزد کارگران ما درواقع به چرخه تولید کمک می کنیم.

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، 19بهمن
وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در پایان وقت اداری شنبه ۱۸بهمن ۹۳ ◄

مطالب مرتبط
بنر