انتقاد یک کارشناس مسایل بانکی از فعالیت موسسات مالی فاقد مجوز

شنبه ، 2 اسفند 1393 ، 15:02

بانکی دات آی آر: محبوبه محمدی- چند وقتی است که موسسات مالی فاقد مجوز در جامعه به یک بحران بزرگ تبدیل شده اند و به رغم داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی در حال فعالیت هستند. با توجه به هشدارهای بانک مرکزی نیز، حجم سرمایه‌گذاری در این موسسات کاهش نیافته است. حال این سوال وجود دارد که چرا بانک مرکزی اقدام سریعی در جهت لغو مجوز فعالیت ، ادغام و یا اعطای مجوز به این موسسات، انجام نمی دهد.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر، سید محمد صدر هاشمی نژاد، مدیر عامل بانک اقتصاد نوین، با انتقاد شدید از فعالیت موسسات مالی فاقد مجوز، گفت:  بانک مرکزی بدون ضابطه نمی تواند مجوز صادر کند بلکه باید تحت شرایط و ضوابط خاص چنین مجوزی را برای موسسات ذکر شده صادر نماید، و این موسسات هیچ کدام شرایط و ضوابط لازم برای صدور مجوز را دارا نیستند. همچنین بانک مرکزی توانایی ادغام این موسسات با موسسات مالی دیگر و بانک ها را ندارد، زیرا ادغام شدن این موسسات با موسسات مالی دیگر کار ساده ای نیست. بانکداری نیاز به صلاحیت، برنامه ریزی و حساب و کتاب دارد. بانکداری این نیست که هر کس از راه برسد یک موسسه مالی راه اندازی کند و مقدار زیادی پول از مردم جمع آوری کند و سپس انتظار داشته باشد که بانک مرکزی به راحتی مجوز فعالیت و یا ادغام به آن‌ها بدهد. مگر ادغام شدن دو فروشگاه ساده کار آسانی است که از بانک مرکزی انتظار ادغام دو موسسه مالی با این همه پیچیدگی و سختی کار را داشته باشیم. برای داشتن یک فروشگاه ساده هم نیاز به صلاحیت و مجوز کسب است و بدون این‌ها امکان فعالیت وجود ندارد. در موسسات مالی فاقد مجوز، حساب و کتاب درستی در فعالیت و نحوه استفاده از پول‌ها وجود ندارد و ضوابط درست رعایت نمی‌شود.

تمام مشکلات موجود متوجه خود موسسات فاقد مجوز است

مدیرعامل شرکت بین‌المللی استراتوس، تمام مشکلات موجود در این موسسات را متوجه خود این موسسات دانست و گفت: همین که هر کسی بدون حساب و کتاب می تواند یک تابلو بالا ببرد و برای خودش یک موسسه مالی راه اندازی کند، نشان از رعایت نکردن ضوابط دارد، در حالی که به هیچ عنوان نباید چنین اجازه ای وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی بانک مرکزی هنوز مجوز فعالیت برای این موسسات را صادر نکرده، این‌ها از چه مرجعی اجازه فعالیت  کسب می کنند، بیان کرد: بانک مرکزی تنها به کسانی که تقاضای مجوز می کنند، بر اساس شرایط و ضوابط موجود، چنین مجوزی را می دهد، وقتی عده ای بدون اجازه تابلو موسسه خود را بالا می برند، بانک مرکزی با چه ابزاری می تواند جلوی آن را بگیرد؟ در واقع این مسایل به دلیل بی ضابطگی به وجود می‌آید. متاسفانه هیچ مرجعی وجود ندارد که جلوی فعالیت این موسسات را بگیرد و درواقع این موسسات با این حرکت خود عملا بی قانونی می کنند و بی قانونی را رواج می دهند.

بانک مرکزی تعهدی در قبال تامین نقدینگی موسسه میزان ندارد

این کارشناس مسایل بانکی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بانکی مبنی بر این که، آیا  بانک مرکزی می تواند به خاطر مشکلات به وجود آمده در  موسسه میزان با اعطای وام به کمبود نقدینگی این موسسه کمک کند، تصریح کرد: بانک مرکزی تعهدی در قبال تامین نقدینگی موسسه میزان ندارد، موسسه میزان هنوز مجوز فعالیت ندارد و بانک مرکزی هم نه نقدینگی اضافه دارد و نه اجازه دارد که نقدینگی یک موسسه مالی فاقد مجوز را تامین کند، این درست نیست که هرکسی یک موسسه تاسیس کند و از سپرده گذاری مردم پول جمع آوری کند، سپس به هر دلیلی اعلام کمبود نقدینگی کند و انتظار داشته باشد بانک مرکزی این کمبود را جبران کند، حتی در قالب وام  نیزچنین امکانی وجود ندارد. این مسایل باعث شده که قوانین بانکی اصلا رعایت نشود و دچار بی ضابطگی شدید شود. کماکان این سوال برای من و مطمینا برای همه وجود دارد که موسسات مالی فاقد مجوز از چه مرجعی اجازه فعالیت خود را پیش از اعطای مجوز بانک مرکزی دریافت می کنند؟ 
هاشمی نژاد در پایان صحبت خود به طنز گفت: این مساله مانند داستان پیدا کردن پرتقال فروش است!

► وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در پایان وقت اداری شنبه ۲ اسفند ۹۳
تخلف تازه بانک ها در ارائه اوراق سپرده سرمایه گذاری ◄

مطالب مرتبط
بنر