تورم ايران: ششم جهان، دوم خاورميانه

يكشنبه ، 18 اسفند 1387 ، 14:52

گزارش آژانس اطلاعاتي مرکزي امريکا درباره نرخ تورم در جهان نشان مي دهد ايران جزء شش کشور داراي تورم بالا در جهان است.

آژانس اطلاعاتي مرکزي آمريکا (سيا) در گزارشي به رتبه‌بندي کشورها با محوريت تورم در سال 2008 ميلادي پرداخت.

اين رتبه بندي با استناد به نرخ تورم رسمي اعلام شده از سوي کشورها صورت گرفته و در آن نرخ تورم در 225 کشور يا دولت احصا شده است.

بر اساس گزارش سيا، در ميان 225 کشور ايران در رتبه 219 قرار گرفته که اين جايگاه نشان مي دهد ايران ششمين کشور پر تورم دنيا است.

البته در اين رتبه بندي نرخ تورم ايران به صورت ميانگين 17 درصد در نظر گرفته شده است و اگر تورم نقطه‌اي ايران که تصوير ملموس‌تري از وضعيت فشار تورمي به مردم نشان مي‌دهد مبناي محاسبه فرض مي‌شد، ايران در جمع سه کشور پر تورم دنيا قرار مي‌گرفت. برابر اعلام بانک مرکزي رقم ميانگين تورم در سال جاري 22 درصد بوده و تورم نقطه‌اي در مرز 26 درصد بوده است.

اما فارغ از هر تحليلي اگر رتبه ششم ايران هم در ارزيابي‌ها مبنا قرار گيرد، نکات قابل تاملي در گزارش سازمان سيا که از سوي سايت اصولگراي الف وابسته به احمد توکلي رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس منتشر شده، به چشم مي‌خورد. گزارش سازمان سيا نشان مي‌دهد ايران در ميان کشورهاي خاورميانه پس از عراق که درگير تنش‌هاي داخلي و حضور نيروهاي خارجي در کشور خود است، دومين کشور پر تورم خاورميانه است به طوري که تورم ايران از افغانستان نيز بالاتر است.

در رتبه بندي سال 2007، کشور افغانستان از نظر بالا بودن نرخ تورم در رتبه بالاتري از ايران قرار داشت اما امسال با افزايش نرخ تورم در ايران، نرخ تورم در افغانستان نيز کمتر از ايران شده است.

به اين ترتيب در ميان 24 کشور حوزه سند چشم انداز، اکنون فقط نرخ تورم کشور عراق بيشتر از ايران است و ديگر کشورها نرخ تورمي کمتر از ايران دارند.در گزارش رتبه بندي سال 2007 ايران با داشتن نرخ تورم 15.7 درصد، در رتبه 219 جهاني قرار داشت. ايران سال گذشته نيز از سوي صندوق بين المللي پول جايگاه پنجم دنيا و اول خاورميانه را از لحاظ تورم بالا به خود اختصاص داده بود البته در اين گزارش عراق از فهرست کشورها حذف شده بود.

در فهرست ارائه شده از سوي سازمان سيا نام کشورهايي بعد از ايران به چشم مي خورد که به رغم ظرفيت هاي کمتر در مقايسه با ايران مردم آن از ايرانيان با کاهش قدرت خريد کمتري روبه رو هستند.

گزارش رتبه بندي کشورها از نظر نرخ تورم در سال 2008 ميلادي همچنين نشان مي دهد ژاپن و پنج کشور ديگر با داشتن نرخ تورم صفر و زير صفر، داراي کمترين تورم در سال 2008 بوده اند.

جديدترين رتبه بندي جهاني درباره تورم همچنين نشان مي دهد در سال 2008 ميلادي، از ميان 224 کشور جهان(به استثناي ايران)، تنها 14 کشور تورم بالاي 15 درصد و فقط 29 کشور تورم دورقمي داشته اند. به بياني ديگر 210کشور نرخ تورمي زير 15 درصد دارند و نرخ تورم در 195 کشور تک رقمي شده است.

گرچه نرخ تورم پايين، شاخص اصلي ارزيابي قدرت اقتصادي محسوب نمي شود، اما در دهه هاي اخير قدرت هاي اقتصادي جهاني همواره از نرخ تورم کنترل شده و تک رقمي برخوردار بوده اند زيرا تورم موجب کاهش قدرت خريد مردم خواهد شد.

منبع: سایت خبری تابناک

► خبر خوش كاهش قيمت ها در راه است
هدفمندكردن يارانه‌ها، دغدغه اصلي مخالفين و موافقين بودجه 88 ◄

مطالب مرتبط
بنر