رقابت برای افزایش بی حساب و کتاب شعب بانک‌ها

چهارشنبه ، 19 فروردين 1394 ، 12:48

بانکی دات آی آر: یک اقتصاددان گفت: رقابتی بی‌حساب و کتاب برای افزایش شعب بانک‌ها وجود دارد که گویای وضعیت بی سامان نظام بانکی است.

 

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علیرغم گسترش بانکداری الکترونیک در جهان، جالب این است که همچنان در کشور شاهد گسترش روزافزون شعب بانکی هستیم و گویا رقابتی برای افزایش بی حساب و کتاب شعب بانک‌ها وجود دارد که این خود گویای وضعیت بی سامان نظام بانکی است.

 

وی افزود: ساختار فعلی نظام بانکی و عدم نظارت بانک مرکزی طی سنوات گذشته موجب شده شاهد وضعیت نابسامان شبکه بانکی باشیم و درکنار عملکرد ضعیف نظام بانکی، رشد قارچ گونه بازار غیرمتشکل پولی نیز موجبات گسترش فعالیتهای غیرمولد و ضربه به تولید را درپی داشته است.

 

این اقتصاددان با اشاره به آمارهای سال 1393 خاطرنشان کرد: آمارها گویای این مطلب است که بیش از 50 درصد تسهیلات شبکه بانکی در بخش بازرگانی و خدمات هزینه شده که متاسفانه بدلیل اینکه بخش خدمات کشور عمدتاً غیرمولد است، یعنی بیش از 50 درصد تسهیلات نظام بانکی به بخشهای غیرمولد و مضر برای تولید رهسپار شده است.

 

شقاقی ادامه داد: به نظر بنده 30 درصد تسهیلاتی که عنوان می گردد به صنعت هدایت شده نیز چندان با واقعیت منطبق نیست. بطوریکه احتمال دریافت تسهیلات در بخش صنعت و هدایت بخشی از آن به بازارهای غیرمولد وجود دارد. بعبارت روشن‌تر باید بگویم که از نظر بنده بالغ بر 70 درصد تسهیلات شبکه بانکی در بخشهای غیرمولد هزینه و هدایت می شود و ساختار و مدیریت نظام بانکی توانایی لازم را برای هدایت سپرده های مردم به سمت بازارهای مولد ندارند.

 

به گفته وی، درست است که اقتصاد ایران به دلیل نوسانات اقتصادی و فضای نامساعد کسب وکار در وضعیت ایده آل سرمایه گذاری به سر نمی برد ولی مدیریت نظام بانکی توانایی لازم را برای هدایت سپرده های مردم به سمت اقتصاد دانش بنیان که حاشیه سود مناسبی دارد، ندارند.

 

 

این کارشناس اقتصادی با بیان این که متاسفانه مدیریت موجود همچنان در وضعیت اقتصاد صنعتی تفکر می کند و از سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان ناآگاه است، گفت: این مدیریت، برنامه و ماموریتی برای رونق اقتصاد دانش بنیان ندارد. ضعف نظارت بانک مرکزی نیز از گذشته بوده و همچنان تداوم دارد و بانک مرکزی نتوانسته نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند و باید مدیران آن پاسخگوی نابسامانی وضعیت موجود نظام بانکی و موسسات پولی و اعتباری باشند.

 

► ارتباط رفع تحریم‌ها با حفظ اشتغال موجود
شارژ این باتری فقط یک دقیقه طول می کشد ◄

مطالب مرتبط
بنر