تاثیر توافق لوزان بر پیشرفت فناوری در ایران

چهارشنبه ، 26 فروردين 1394 ، 08:52

بانکی دات آی آر: در شرایطی که این روزها شاهد اوج‌گیری تلاش مخالفان توافق هسته‌ای هستیم و نمونه‌اش را در فعالیت این روزهای سنای آمریکا می‌بینیم، احتمال برداشته شدن تحریم‌های ایران، سرمایه‌گذارانی را که مدت طولانی از بازار ایران محروم بوده‌اند، متقاعد کرده است که موضوع را بررسی کنند، از جمله در قسمت فناوری.

به گزارش یک پزشک، حمیدرضا احمدی مدیر سازمان کارآفرینی ایران است، سازمانی که مقر در آن تهران است و می‌کوشد تا به جامعه فناوری ایران یاری برساند. او می‌گوید در ایران شما می‌توانید هزاران استارت‌آپ پیدا کنید که همه‌شان یک سال بیشتر عمر ندارند. او معتقد است که به محض برداشته شدن تحریم‌ها، ایرانیان آمریکا که عده‌ای از آنها رهبران بااعتبار شرکت‌های فناوری و سرمایه‌گذرانی مطرح هستند، جزو نخستین کسانی هستند که پا پیش می‌گذارند و فعالیت و مشارکت در ایران را شروع می‌کنند.

شهاب کاویانی، یکی از همین ایرانی-آمریکایی‌ها مترصد فرصت است، او سایت  Onevest را تأسیس کرده است تا سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها را به مربوط کند و همچنین مدرس کارآفرینی در دانشگاه مریلند است.

کشور ۷۷ میلیون نفر ایران با مردم علاقه‌ند به فناوری‌اش، بازار خوبی برای شرکت‌های فناوری آمریکایی است، اما در عین حال همان طور که دارل وست -مدیر مرکز خلاقیت‌های فناوری در مؤسسه بروکینگز- فکر می‌کند، در شرایطی که ایران و‌ آمریکا بسیار به هم ظنین هستند، روند کارها بسیار کند خواهد بود.

در حال حاضر هر دو کشور ایران و‌ آمریکا قوانینی دارند که مانع حضور مستقیم شرکت‌های فناوری در ایران می‌شود. از سوی دیگر در همه این سال‌ها آمریکا ادعا کرده است که مایل نیست شهروندان عادی ایران را هدف تحریم‌ها قرار بدهد، با این همه علیرغم گفته‌های آمریکایی‌ها و وزارات بازرگانی در مورد تسهیل دسترسی ایرانی به سرویس‌های اینترنتی، در مقام عمل هنوز هم ایرانی‌ها دسترسی آسان به بسیاری از سرویس‌های اینترنتی ندارند.

اما از این سو و در داخل ایران ما شاهد حساسیت‌های و محدودیت‌های بی‌دلیلی هستیم، طوری که علیرغم اینکه بارها وعده هوشمندسازی فیلترینگ را می‌شنویم، چیزی که بیشتر مشاهده شده محدودیت‌های کامل در دسترسی به بسیاری از سایت‌های و سرویس‌های اینترنتی بوده است.

► این بازی ترکیبی تازه را دانلود کنید!
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 26 فروردین 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر