قرارداد جدید یاهو و مایکروسافت

شنبه ، 29 فروردين 1394 ، 08:36


بانکی دات آی آر:‌ پس از مدت‌ها بحث و یک بار تمدید مذاکرات، مایکروسافت و یاهو بر سر یک توافقنامه‌ی جدید در استفاده از موتور جستجوی بینگ به توافق رسیدند.

به گزارش دیجی کالا، مایکروسافت از سال 2009 به این سو نیازهای فنی موتور جستجوی یاهو را از طریق بینگ تامین می‌کند. در عوض یاهو موافقت کرده بود که با تشکیل تیمی ویژه، تبلیغات بینگ مایکروسافت را از طریق موتور جستجویش بفروشد.

مدت زمان دقیق این قرارداد مشخص نشده، ولی احتمالا چون دوره‌ی قبل 10 ساله خواهد بود.

اما قرارداد جدید دارای تغییر بزرگی نسبت به قرارداد قبلی است. یاهو در قرارداد قبلی مجبور بود تبلیغات بینگ را به شکل کامل در مقابل نتایج جستجوی خود قرار دهد. اما در قرارداد جدید سهم تبلیغات بینگ به 51 درصد رسیده است. حالا یاهو می‌تواند با 49 درصد از نتایج جستجوی خود هر قرارداد تبلیغاتی با هر شرکت دیگری که تمایل دارد منعقد کند.

این پیروزی بزرگی برای «مریسا مایر» (M. Mayer) مدیرعامل تازه کار اما مشهور یاهو است.

منبع نزدیک به یاهو به «بیزینس اینسایدر» می‌گوید که چنین قراردادی می‌تواند به شکل سریعی درآمدهای یاهو را با جهشی قابل توجه روبرو کند. این منبع آگاه پیشبینی می‌کند که اگر یاهو بتواند 49 درصد سهم خود از ترافیک جستجویش را به گوگل بفروشد، یک میلیارد دلار به درآمد سالانه یاهو اضافه خواهد شد.

البته دلایلی نیز وجود دارد که ممکن است یاهو با گوگل چنین قرادادی نبندد. مایر بارها در مورد تبلیغات خود یاهو صحبت کرده است. یاهو سیستم تبلیغاتی‌اش را Gemini نامیده است. اگر یاهو بتواند این تبلیغات را چون تبلیغات گوگل قدرتمند و پرنفوذ کند، یاهو تمامی درآمدهای حاصل از آن را به جای خزانه گوگل به خزانه خود سرازیر می‌کند. به نظر می‌رسد که این راه محتمل تر از شراکت با گوگل و تقسیم این پول میان دو کمپانی باشد.

علاوه بر این، گوگل همین حالا نیز با سیستم تبلیغاتی انحصارطلبانه‌‌اش دچار مشکلات بسیاری شده و تحقیقات اتحادیه اروپا ممکن است جریمه ای حداقل 6 میلیارد دلاری برای گوگل در پی داشته باشد. بنابراین قرارداد بزرگی با یاهو که سهم گوگل در بازار تبلیغات را به شکل ناگهانی زیاد خواهد کرد، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد.

این قرارداد انعطاف بیشتری از سوی یاهو در بخش هزینه‌هایش نیز به وجود خواهد آورد. تحت قرارداد قبلی، بخش فروش تبلیغات یاهو مسئول فروش تبلیغات بینگ بودند. با قرارداد جدید این مسئولیت از دوش یاهو کنار می‌رود و مایکروسافت خود مسئولیت فروش تبلیغات بینگ را بر عهده می‌گیرد.

مایر می‌تواند از نیروی بزرگ فروش تبلیغات خود در زنده کردن 49 درصد سهم ترافیک جستجویش استفاده کند و یا می‌تواند به شکل کلی این بخش را حذف و 49 درصد خود را به دیگر شرکت‌ها مانند گوگل واگذار کند.

مدیرعامل یاهو طی چند ماه اخیر 800 کارمند خود را کنار گذاشته، اما برخی از تحلیلگران عقیده دارند که یاهو باید به منظور بازگشت سرمایه 1400 نفر دیگر را نیز کنار بگذارد. به نظر می‌رسد که این فرصت دیگری برای مایر در راستای افزایش درآمدهای یاهو و زنده کردن بیش از پیش آن است.

► فرصت طلایی برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی
اکسپریا Z4 با بدنه تمام فلزی و اسکنر اثر انگشت؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر