استراتژی جدید صندوق توسعه در حمایت از بورس

يكشنبه ، 20 ارديبهشت 1394 ، 14:13

بانکی دات آی آر: مدیر عامل مرکز مالی ایران از عملکرد صندوق توسعه در یکسال اخیر دفاع کرد و در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: صندوق توسعه هیچ‌گونه عرضه سنگینی در بازار سرمایه نداشته و حمایت صندوق توسعه متناسب با شرایط بازار ادامه خواهد داشت.

علی نقوی در گفت‌وگو با ایسنا، به عملکرد صندوق توسعه اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه طبق اساسنامه و امیدنامه عمل کرده و متناسب با شرایط بازار نقش حمایتی خود را ایفا می کند.

وی با بیان این‌که هفته گذشته جلسه‌ای با دارندگان واحد‌های صندوق برگزار شد، گفت: در این جلسه نهادهایی که بیش از 10 درصد واحدهای صندوق را در اختیار داشتند به همراه روسای هیات مدیره و مدیران عامل شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و رئیس هیات مدیره مرکز مالی ایران دیدگاه‌های مختلف در مورد نحوه‌ی فعالیت صندوق مطرح و مقرر شد تا استراتژی جدیدی تدوین شده و سایت صندوق به منظور انتشار اطلاعات راه‌اندازی شود.

مدیرعامل مرکز مالی در خصوص زمان تغییر استراتژی صندوق اظهار کرد: هیچ نهاد مالی در دنیا استراتژی سرمایه‌گذاری خود را افشا نمی‌کند، اما اصول کلی استراتژی های صندوق توسعه پس از تایید و تصویب نهایی از طریق سایت صندوق، اطلاع رسانی خواهد شد.

نقوی با بیان اینکه دارندگان واحد‌های صندوق از عملکرد صندوق توسعه اظهار رضایت کردند، خاطرنشان کرد: دارندگان واحدهای صندوق معتقدند که چشم‌انداز بازار مثبت بوده و صندوق باید متناسب با این چشم‌انداز حمایت خود را از بازار انجام دهد.

نقوی با بیان این‌که صندوق توسعه هیچ‌گونه عرضه سنگینی در بازار سرمایه نداشته است، به انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد صندوق توسعه پاسخ داد و افزود: صندوق توسعه جز در راستای حمایت از بازار سرمایه اقدام دیگری انجام نداده است.

مدیر عامل مرکز مالی ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات نادرستی در خصوص عملکرد حقوقی ها مطرح می‌کنند که الزاما درست نیست و این اطلاعات نادرست،نباید مبنای تصمیم‌گیری‌ سرمایه گذاران ‌شود.

به گفته ی نقوی،هدف از تشکیل صندوق توسعه بر اساس اساسنامه افزایش تعادل در بازار از طریق خرید اوراق بهادار پذیرفته شده بوده و در شرایطی که به علت حاکمیت جو روانی، عرضه اوراق در این بازارها افزایش و قیمت آن ها بیش از حد منصفانه کاهش یافته و فروش اوراق در اثر افزایش غیر منطقی تقاضا افزایش پیدا کرده است و نگرانی از تشکیل حباب های قیمت وجود دارد ، افزایش نقد شوندگی بازار سهام است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد واحدهای سرمایه گذاری صندوق توسعه 6 میلیون و 253 هزار واحد بوده و 26 سرمایه گذار متشکل از بانکها، بیمه ها و شرکتهای سرمایه گذاری در این صندوق سرمایه گذاری کرده اند ، در مورد چگونگی هزینه کردن این منابع در بازار سرمایه گفت: همانگونه که اشاره شد منابع صندوق در راستای اهداف اساسنامه آن صرف می شود و زمانیکه بازار با فشار عرضه غیر منطقی و زیاد مواجه شده توانسته از شدت فشار عرضه بکاهد.

مدیر عامل مرکز مالی ایران در مورد اینکه صندوق توسعه در سال جاری چه میزان در بورس فعالیت کرده است، پاسخ داد: نحوه فعالیت صندوق در سال 1394 نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نکرده و بر اساس مقررات و اهداف مصرح در اساسنامه اقدام شده است.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده از عملکرد صندوق توسعه در سالجاری گفت: حمایت صندوق توسعه متناسب با شرایط بازار ادامه خواهد داشت و در صورتیکه بازار شرایط طبیعی خود را داشته باشد و عرضه و تقاضا منطقی نباشد، در بازار فعالیت نمی کند، اما زمانیکه عرضه و تقاضای غیر متعارف واقعی در بازار وجود داشته باشد، وارد شده و به نقدشوندگی سهام کمک می کند.

نقوی با تاکید بر اینکه اکثر مطالبی که در شبکه های اجتماعی در خصوص عملکرد صندوق منتشر می شود نادرست بوده و برخی قصد دارند با اسم صندوق منافع خود را حداکثر کنند، در مورد استراتژی آینده صندوق برای حضور در بازارگفت: استراتژی صندوق نیز بر اساس اهداف صندوق مشخص می شود.

به گفته ی نقوی صندوق توسعه به دنبال سودآوری نبوده و نقش حمایتی و نقدشوندگی دارد و بر خلاف تصور برخی افراد این صندوق به اطلاعات نهانی بیشتر از آنچه در بازار وجود دارد، دسترسی ندارد.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 21 اردیبهشت 94
راه‌اندازی لیزینگ مسکن جدی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر