تسلا ضرر می‌دهد

دوشنبه ، 21 ارديبهشت 1394 ، 10:28

بانکی دات آی آر: با وجود ضرری که بار دیگر تسلا در سه‌ماهه اول سال 2015 متحمل شده، ارزش سهام آن افزایش پیدا کرده است. چرا؟
به گزارش دیجی کالا، اخیرا «تسلا موتورز» گزارش مالی سه‌ماهه اول سال 2015 خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش تسلا ضرری 154.2 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است.

در حالت طبیعی، چنین ضرری برای هیچ شرکت خودروسازی خوش یمن نخواهد بود، اما شرایط برای تسلا برعکس است و پس از انتشار گزارش مالی ارزش سهام تسلا 11 درصد رشد داشته است.

اما چرا علیرغم ضرر، شاهد افزایش ارزش سهام بوده‌ایم؟ تسلا تا رسیدن به مرحله سوددهی فاصله دارد، اما همزمان با افزایش درآمدهای این شرکت طی هر سه‌ماهه و قراردادن آن در کنار هزینه بالای تکنولوژی‌های مدرن، تولید مدل‌های جدید خودرو و عدم تکمیل فرآیند بهره‌وری قابل‌قبول سبب شده تا سهام‌داران بازار تنها به میزان ضرر این شرکت نگاه کنند و نه میزان سود آن. و نکته مثبت گزارش اخیر تسلا این است که میزان ضرر تسلا کمتر از حد انتظار بوده است.

وال استریت انتظار داشت که تسلا ضرری 52 سنتی به ازای هر سهم را به ثبت برساند، در حالی که ضرری 36 سنتی به ازای هر سهم را ثبت کرده است.

علاوه بر این، وال استریت پیشبینی می‌کرد که تسلا در سه‌ماهه اول درآمدی 1.04 میلیارد دلاری را کسب کند که تسلا باز هم از این پیشبینی فراتر رفته و به درآمدی 1.1 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. این دو عامل و ردکردن پیشبینی های تحلیلگران سبب شده تا ارزش سهام تسلا حالا به 230 دلار به ازای هر سهم برسد.

درآمد 1.1 میلیارد دلاری تسلا حاصل فروش 10,045 خودروی Model S بوده است که از سوی دیگر موفق به تولید 11,160 خودرو در این مدت زمان شده است. با آغاز فرآیند تولید کراس‌آور Model X در سه ماهه‌سوم سال، تسلا انتظار دارد که میزان فروش این شرکت تا انتهای سال به 55 هزار دستگاه برسد. چنین رشدی 74 درصد بیشتر از میزان کل فروش آن در سال 2014 خواهد بود.

خودرو تنها محصول تسلا نیست و این شرکت اخیرا دو محصول «پاوروال» و «پاورپک» را نیز به بازار معرفی کرده و در عرض تنها یک هفته به پیش فروشی 38 هزار عددی از آن‌ها دست پیدا کرده که رکوردی بسیار قابل‌توجه است.

البته این تنها آغاز راه برای تسلا خواهد بود و این شرکت در ماه مارس 2017 خودروی Model 3 ارزان‌قیمت خود را به بازار می‌فرستد و در آن زمان بسیاری از مشتریان که توانایی خرید Roadster اسپورت و Model S را نداشته‌اند به جرگه خریداران تسلا اضافه خواهند شد. «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا اعتقاد دارد که اگر شرایط به خوبی پیش برود، شرکتش تا سال 2025 کسب و کار خود را در حد و اندازه‌های شرکت بزرگی چون اپل گسترش خواهد داد.

► کاهش نرخ سود تسهیلات درد صنعت را دوا می‌کند؟
رام جدید وان‌پلاس عرضه خواهد شد ◄

مطالب مرتبط
بنر