مجلس از توضیحات ربیعی قانع‌ شد

سه شنبه ، 29 ارديبهشت 1394 ، 13:55

بانکی دات آی آر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از طرح سوال حسین طلا از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شنیدن پاسخ‌های وی این سخنان را قانع کننده دانست.

به گزارش ایسنا، حسین طلا در مجلس نسبت به نبود بازرسان کار برای پیگیری وضعیت معدن‌کاران انتقاد کرد و افزود: متاسفانه بر علیه نمایندگان تشکل‌ها را سامان می‌دهید به جای این که مشکل را حل کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس در جریان سوال از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار اردیبهشت ماه سال 94 که از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 93 منتشر شده 30 هزار و 30 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این آمار در مقایسه با سال قبل 2/7 درصد افزایش داشته است؛ یعنی روزانه 82 نفر از کارگران دچار حوادث شده‌اند و همچنین در این سال 1891 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از عدم رسیدگی بازرسان کار در رسیدگی به وضعیت کارگران به ویژه معدنکاران گفت: این در حالی است که گفته شده اگر معدنی استانداردهای لازم و یا تهویه مناسب برای کار را ندارد باید تعطیل شود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران همچنین به نامه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به وزیر کار اشاره کرد و گفت: آقای وزیر معاون شما قرار بوده از آسیب‌های شغلی جلوگیری کرده و کارهایی را انجام دهد اما الان راه افتاده بر علیه نمایندگان کار می‌کند.

طلا تاکید کرد:‌ چرا علیه نمایندگان تشکل‌ها را سامان می‌دهید؟ چرا می‌خواهید به جای این که مشکل را حل کنید از ابزار سیاسی استفاده کنید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بر اساس گزارش پزشکی قانونی از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته 1878 نفر مرد و 13 نفر زن بودند؛ این در حالی است که در سال 92 حوادث کار منجر به مرگ 1967 نفر مرد و 27 زن شده بود و در استان‌های تهران با 433، اصفهان با 159 و خراسان رضوی با 142 کشته بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 5، خراسان شمالی با 10 و ایلام با 12 فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشتند.

طلا همچنین بیان کرد: بر اساس آمار ارائه شده در حوادث کار سال گذشته سقوط از بلندی با 6/45 درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن نیز اصابت جسم سخت و برق‌گرفتگی بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در بر می‌گیرد. بر این اساس از کل تلفات حوادث کار سال گذشته 862 نفر به دلیل سقوط از بلندی، 418 نفر در اثر برخورد جسم سخت، 286 نفر به دلیل برق‌گرفتگی، 98 نفر به دلیل کمبود اکسیژن، 72 نفر بر اثر سوختگی و 155 نفر به دلیل سایر موارد جان خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: چندی پیش مدیرکل بازرسی کار در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای که در هفته کارگر برگزار شده بود از بالا بودن میزان حوادث کار بخصوص در بخش ساختمان خبر داده بود و بر اساس اطلاعاتی که مدیرکل بازرسی کار ارائه کرده است 52 درصد حوادث در حوزه کار ناشی از عدم نظارت بوده و در بیش از 85 درصد از حوادث نیز عامل انسانی دخیل بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از اینکه آمار ارائه شده از سوی وزارت کار درباره تعداد جان‌باختگان حوادث ناشی از کار با آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی متفاوت است، گفت: دلیل این تناقض آماری می‌تواند زنگ هشداری باشد برای بازار کار غیررسمی که به دلیل تحت پوشش نبودن بیمه تامین اجتماعی در گزارشات آماری بازرسین وزارت کار گنجانده نمی‌شود و طبعا در بازرسی‌ها کمتر مورد نظارت قرار می‌گیرد. از طرفی کمبود تعداد بازرسان کار به ازای تعداد بیمه شدگان یکی از عواملی است که از میزان نظارت مستمر می‌کاهد.

طلا همچنین در ادامه با اشاره به جلسه با گروه‌های مرتبط کاری اعم از کارآفرینان و کارگران و کارفرمایان در مورد مسائل و مشکلات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان، گفت: اغلب نمایندگان تشکل‌های عالی استان مشکلاتی را مطرح کردند که یکی از مهم‌ترین مشکلات را عدم مشارکت تشکلات در تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرده و خواستار مشارکت بیشتر به ویژه در تهیه دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات و یا اصلاح آنها بوده‌اند. همچنین توسعه امکانات ورزشی، رفاهی، سیاحتی و زیارتی از اهم درخواست تشکلات کارگری بود.

وی با اشاره به بازدید از پروژه‌های شهرستان قزوین، گفت: با توجه به دستاوردهای سفر مسائلی که مطرح شد همکاری تشکل‌ها در رابطه با اصلاح رویکرد کارگران نسبت به مشاغل سخت و زیان‌آور، پیگیری افزایش پوشش بیمه کارگران ساختمانی، ایجاد پایگاه‌های کارگران ساختمانی در مناطق مناسب شهری به منظور ساماندهی آنها بوده است.

پس از توضیحات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از 214 نماینده حاضر در جلسه 114 رأی موافق، 84 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع دادند. بدین ترتیب مجلس از توضیحات وزیر کار قانع شد.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۳۰ اردیبهشت ۹۴
«موسسه اعتباری میزان» منحل شد ◄

مطالب مرتبط
بنر