کمیت و کیفیت منابع آبی کاهش یافته است

پنجشنبه ، 21 خرداد 1394 ، 10:59

بانکی دات آی آر: معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: در حال حاضر به دلیل برداشت بی‌رویه سطح آب‌های زیرزمینی کاهش چشمگیری داشته‌ که منجر به کاهش کمی و کیفی منابع آبی شده است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی امروز - چهارشنبه - درمراسم معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: وزارت‌ جهاد کشاورزی بیشترین تکیه را بر تولیدکنندگان نمونه دارد. در حال حاضر باغداری، مزرعه‌داری، زنبور داری و... تنها مسئولیت کشاورزان برتر نیست، آنان باید بتوانند در سطح ملی بخش کشاورزی برای انتقال دانش به دیگر کشاورزان فعالانه عمل کنند.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی به عنوان تنشی جدی گفت: وضع کشور از نظر آب شکننده است، حفر چاه‌های بدون مجوز، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و شرایط اقلیمی همگی در کنار هم این مسئله را به مشکلی جدی تبدیل کرده است.

طهماسبی با بیان این که هر دشت مقدار بیلان خاصی برای برداشت آب دارد، عنوان کرد: برداشت آب باید متناسب با ذخیره باشد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با مدیریت درست، آب را بهینه و با بهره‌برداری درستی استفاده کنیم، سامانه نوین آبیاری سامانه‌ای است که انتقال آب از منبع تا پای گیاه را طراحی می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با پیشنهاد ارائه یارانه 85 درصدی به کشاورزان گفت: برنامه‌ای که در حال حاضر درصد اجرای آن هستیم؛ تجمیع منابع مشترک آبی است، افراد مختلف در این طرح شرکتی تشکیل می‌دهند و با برنامه‌ریزی از منابع آبی استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که توسعه گلخانه‌ها دومین برنامه وازتخانه است، افزود: با توسعه گلخانه‌ها و مدیریت صحیح می‌توانیم محصولاتی با کیفیت و کمیت بالا داشته باشیم؛ تنها استفاده از گلخانه برای دو محصول گوجه‌فرنگی و خیار باعث صرفه‌جویی سه میلیارد متر مکعب آب می‌شود.

طهماسبی به تغییر الگوی کشت کشاورزی اشاره و اظهار کرد: انتخاب تکنولوژی باید با توجه شرایط اقلیمی و انتخاب محصول صورت گیرد؛ تا بتوانیم کارآیی بالاتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون سومین طرح مدنظر ماست که نه تنها باعث بیکاری نمی‌شود بلکه اشتغال ایجاد می‌کند و محصول را از نظر کیفیت و کمیت در سطح خوبی قرار می‌دهد، همچنین این طرح منجر به سودآوری بیشتری نیز می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خراسان رضوی در بعضی از محصولات زیر کشت پیشتاز است، گفت: کاهش عملکرد باعث می‌شود هزینه انجام شده بالا برود، این مساله یکی از مباحث مهم و مورد توجه است، اگر بتوانیم محصولات صادراتی داشته باشیم، یعنی قیمت محصول با کیفیت آن همخوانی دارد.

طهماسبی اضافه کرد: خراسان رضوی ظرفیت بسیار خوبی دارد، بازسازی و بهینه‌سازی باغات مساله مهمی است که باید بررسی شود.

وی عنوان کرد: به دلیل تغییر سیستم و شکل بارش، منابع آبی استان کاهش پیدا کرده است منابع آب باید با مدیریت صحیح مهار شود و دیمی کردن محصولات مورد توجه قرار گیرد.

► پرتقال رکورددار افزایش قیمت محصولات کشاورزی
استقبال از موز قرمز ◄

مطالب مرتبط
بنر