پیرترین جانوران کره ی زمیـن

چهارشنبه ، 27 خرداد 1394 ، 10:18

بانکی دات آی آر: امید به زندگی انسان در جای جای جهان متفاوت است، و از تنها 42 سال در سوازیلند تــا 82 سال در سوییس متغییر باشد. در مورد پیـرترین جانوران زنده ی کره ی زمین، چطور؟ لاک پشت گالاپاگوس Galapagos به دلیل طول عمر درازش معروف است و برخی از این جانوران تا عمر 177 سال نیز رسیده اند. هــَریـــِـت Harriet، لاک پشتی که توسط چارلز داروین جمع آوری شده بود، در سال 2006 و در سن 175 سالگی مـُرد. لاک پشتی دیگری به نام اَدوایـتا Adwaita  که آن هم در سال 2006 مـُرد، در هنگام مرگ حدودا 250سال داشت.
لاکپشتهای غول پیکر اَلدبـرا Aldabra که متعلق به منطقه ی جزیره ی مرجانی الدبـرا در کشور سیشـل میباشند نیز عمر بسیار طولانی ای دارند؛ اما همانند خویشاوندان شان در جزایر گالاپاگوس، ثبت سن دقیق آنها به دلیل اینکه خیلی بیشتر از انسان عمر میکنند، کار بسیار دشواری میباشد. موسسه ی Discovery News فهرست جالبی از پیـرترین جانوران کره ی زمین تهیه کرده است که آنرا میتوان در پایین صفحه مشاهده کرد.


لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس (با نام Testudo elephantopus) بر روی چمن
رده ی نخست پیرترین جانور جهان به کوآهاگ اقیانوسی Ocean Quahog ، یک نرم تن دو کفه ای که در بستر آبهای اقیانوس اطـلس شمالی زندگی میکند. این جانداران نرم تن با تقریبا 400 سال زندگی، طول عمر شگفت انگیزی دارند. برای یک نمونه از این جانور به نام "یادآور آرامش" عمر 507 ساله گزارش شده است؛ این جانوران پیـرترین گونه ی جانداران چند یاخته ای غیر-کلنی زنده هستند که طولانی ترین عمر کشف شده تاکنون را دارند. وال کله کمانیBowhead Whale  و صخره ماهی رووگیه Rougheye هم زندگی بسیار درازی دارند و به ترتیب 211 و 205 سال عمر میکنند!
(یک نکته ی جالب این است که اکثر ده جانور بالای این لیست، جانداران آب زی هستند، که احتمالا نشان میدهد زندگی در زیر آب طولانی تر از زندگی بر روی خشکی است!)


منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

 

► کشورهایی که در آن بچه ها بیشترین وقت را صرف انجام تکالیف مدرسه شان میکنند
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۲۷ خرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر