رازهای بازارهای فردا

پنجشنبه ، 28 خرداد 1394 ، 08:38

بانکی دات آی آریک کارشناس مدیریت بازاریابی معتقد است: باید برای فضای رقابتی که ممکن است در آینده در کشور ایجاد شود برنامه‌ریزی داشته باشیم و خود را فقط به بازار عراق محدود نکنیم.

به گزارش ایسنا، یوسف محمدی فر در همایش رازهای بازارهای فردا که در اتاق بازرگانی بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با ارائه مطالبی در خصوص مفاهیم بازاریابی گفت: بازاریابی فقط به معنای فروش و پیدا کردن مشتری نیست، بلکه به معنای مدیریت بازار است.

وی از بازاریابی به عنوان یک علم یاد کرد و ادامه داد: این علم باید از شناخت مشتری آغاز شود.

محمدی فر با اشاره به اینکه اکنون فضای کنونی کشور ما رقابتی نیست، تصریح کرد: در آینده با ورود شرکت‌های سرمایه گذار این فضا رقابتی می شود و باید برای آن برنامه ریزی داشت.

این کارشناس مدیریت بازاریابی خاطرنشان کرد: باید در نگرش به مسائل بازاریابی تغییر ایجاد کنیم. کسانی که دید سنتی دارند همیشه به تولید نگاه می کنند، اما افرادی که دید مدرنی دارند به بازاریابی و فروش توجه دارند.

وی معتقد است: باید بازار به ما بگوید چه محصولی با چه کیفیتی تولید کنیم.

محمدی فر با اشاره به اینکه امروز مرز بازارها از بین رفته، تصریح کرد: باید در بازاریابی جهانی باشیم و جهانی عمل کنیم.

این کارشناس با بیان اینکه در استان کرمانشاه نباید فقط به بازار عراق محدود شویم، گفت: اکنون 92 درصد صادرات ما به آسیا و مابقی به اروپا، آمریکا و اقیانوسیه است و این یعنی باید برای حضور در بازارهای دیگر هم برنامه داشته باشیم.

در ادامه این همایش وحید نثایی - کارشناس بازاریابی بین الملل - نیز گفت: یکی از مهمترین نکاتی که باید در بازاریابی مد نظر قرار گیرد خلاقیت و نوآوری است.

وی با بیان اینکه برای بازاریابی درست باید بازارهای پیش رو و چالش‌های آن را شناسایی کنیم، یادآوری کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در بازاریابی عدم شناخت بازار است.

او با بیان اینکه در بازاریابی حرفه‌ای باید محصولات دانش بنیان نیز دیده شوند، افزود: اکنون دچار سردرگمی در عرضه و بازاریابی در حوزه محصولات دانش بنیان هستیم.

نثایی در بخش دیگری از سخنان خود نادیده گرفتن اقتصاد سبز را از دیگر مشکلات بازاریابی کنونی برشمرد و تصریح کرد: باید در بازاریابی اقتصاد سبز، مدیریت سبز، تامین زنجیره و توجه به نیازهای زیست‌ محیطی نیز مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس بازاریابی معتقد است: در بازاریابی حرفه ای اما و اگر و ای کاش های مشتری مورد توجه قرار می گیرد.

نثایی در ادامه داشتن خلاقیت و پویایی را از مهمترین الزامات بازاریابی دانست و عنوان کرد: نباید بخش‌هایی که سود و زیاد از آن حاصل می‌شود را نادیده بگیریم.

به گفته این کارشناس برای ورود موفق به بازار باید دید قوی داشت و فرصت‌هایی که دیگران نمی‌بییند را دید و بعد برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار کرد: توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، مذهبی، اعتقادی و حتی سواد مردم یک منطقه برای ورود به بازار آن منطقه ضروری است.

► آینده بورس بعد از مذاکرات
خبر بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر