خصوصیات کلیــدی رهبران نوظهور

پنجشنبه ، 28 خرداد 1394 ، 17:34

بانکی دات آی آر: در طی فرایند کار با تمامی سطوح رهبری و تربیت افرادی برای تصدی این جایگاه، متوجه خصوصیاتی شدم که افراد دارای پتانسیل بالا و استعداد درحال شکوفایی را، از سایرین متمایز میکنند.
اینها تنها خصوصیاتی که عینا در این افراد دیده ام نیستند، بلکه ویژگیهایی هستند که وقتی  رهبران ارشد بدنبال همتایانی جدید میباشند، آنها را مورد توجه قرار میدهند. اینها خصوصیاتی هستند که موجب میشود دیگران بگویند: "دوست دارم این فرد را در گروهم داشته باشم" یا "دوست دارم برای او کار کنم". بسیار خب! چه خصوصیاتی هستند که دیگران را به گفتن چنین عباراتی وامیدارند؟
خصوصیات یک رهبر نوظهور
نخست اینکه این رهبران نوظهور خلق و خویی بسیار آرام داشته، و هنگام سخن گفتن اطمینانی خاموش در آنها دیده میشود. لاف زنی نمیکنند اما به تواناییهای خود اطمینان دارند. آن از مقاصد شغلی خود آگاه بوده و از رسیدن به اهداف مطمئن هستند. انرژی ای که بوجود میآورند، آرامش است.آنها انعطافپذیر بوده با جریان روز حرکت میکنند و در عین حال برای بهبود و تقویت خود، گروه شان و در کل شرکت شان، از تصمیمگیری و ریسک منطقی هراسی ندارند.
آنچه این رهبران را بعنوان کسانی که "پتانسیل بالا" دارند برجسته تر میکند اینست که چنین خصوصیاتی غالبا در رهبران جوان و تازه کار دیده نشده و معمولا با رشد و به پیش رفتن آنها، این ویژگیها پدید میآیند. داشتن این خصوصیات در این مقاطع ابتدایی شغل، نشان میدهد که این افراد با گذر زمان و جلو رفتن در دوره ی شغلی خود، پیشرفت کرده و ارتقاء می یابند.
این افراد برای توسعه و رشد کاری خود برنامه دارند. آنها برای یادگیری بیشتر ابتکار عمل را بدست میگیرند، بر روی بـرند شخصی خود کار کرده، شبکه های ارتباطی ایجاد میکنند، و در عین حال انتظارات شغلی خود را نیز بالا میبرند. چه کسی چنین فردی را در تیم خود نمیخواهد ؟!
بعلاوه این رهبران سبک رهبری شفافی دارند که مـُـبــَلـّغ همکاری و مباشرت است؛ به این معنا که آنها از طریق رهبری خود میخواهند بهترین عملکردها در دیگران بسازند. آنها خواهان کاری اشتراکی با دیگران و خلق فرصتهایی برای رشد و پیشرفت آنها هستند.
آخرین خصوصیت مشترک این رهبران نوظهور توان و قابلیتی است که در ابراز ارزشها، باورها و انتظاراتشان دارند. این افراد نه تنها این مسائل را ابراز میکنند بلکه اقدامات شان نیز دقیقا منعکس کننده ی همین ارزشها، باورها و انتظارات است.
اگر مشتاق تبدیل شدن به چنین رهبرانی هستید، باید این خصوصیات را در نظر داشته باشید. این ویژگیها شما را شناخته شده و کاملا متمایز از دیگران میسازد.

منبع: Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۳۰ خرداد ۹۴
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 28 خرداد 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر