خلق آثار هنری توسط فیس بوک و گوگل

يكشنبه ، 31 خرداد 1394 ، 12:32

بانکی دات آی آر: قوی‌ترین موتور جست و جو و بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی علاقه‌ی زیادی دارند که به کمک تکنولوژی در هر زمینه‌ای نقش داشته باشند که هنر هم از آن استثنا نیست. این دو این بار به سراغ عکاسی و نقاشی رفته‌اند.
به گزارش دیجی کالا، فیس‌بوک و گوگل همین‌طور در مسیر پیشرفت و هوشمندتر شدن پیش می‌روند و تا جایی که به تصاویر مربوط می شود، برای کامپیوترهای آنها صرفا کافی نیست که تصاویر را تشخیص دهند، بلکه باید توانند تصاویر را خلق کنند. هر دوی این شرکت‌ها شبکه‌هایی عصبی را (شبکه‌ی عصبی به کامپیوتری گفته می‌شود که سیستم آن بر اساس الگوی مغز انسان و سیستم عصبی معماری شده است.) به نمایش گذاشته‌اند که می‌توانستند تصاویری را ایجاد کنند. این شبکه‌های عصبی به طور خودکار تصاویری را براساس درک‌شان از ظاهر اشیا تولید می‌کنند.
فیس‌بوک از یکی از این شبکه‌ها برای تولید تصاویر کوچک استفاده می‌کند. این روش بسیار مشابه تجربه‌ی آموزش تقاشی از یک استاد بسیار سخت‌گیر است. در این سیستم، اولین الگوریتم تصاویری را براساس یک بردار تصادفی ایجاد می‌کند، دومین الگوریتم هم بررسی می‌کند که تصاویر واقع‌گرایانه باشند و هر گونه تصویر مصنوعی را کنار می‌گذارد. در نهایت تصاویری تولید می‌شوند که به اندازه‌ی کافی قانع‌کننده هستند. خروجی این روش به اندازه‌ی کافی خوب بود و توانست 40 درصد از افراد را به اشتباه بیاندازد و احتمال این وجود دارد که با گذر زمان و پیشرفت بیشتر در این زمینه، این تصاویر واقع‌گرایانه‌تر شود.


اما گوگل روش متفاوتی را به کار گرفته است. آنها چندان علاقه‌ای به واقع‌گرایانگی نشان نمی‌دهند و به دنبال این هستند که اثر هنری خلق کنند. گوگل به شبکه‌های عصبی اجازه می‌دهد آزادانه عمل کنند و المان‌های تجسمی را که می‌خواهند پرجلوه‌تر نشان دهند، انتخاب کنند. به عنوان مثال اگر به آن ماشین تصویری از آسمان دهید و فکر کند که پرنده‌هایی در صحنه هستند، آن موجودات بال‌دار را آنقدر بزرگ‌نمایی می‌کند تا اینکه کاملا به چشم بیایند. همانطور که در بالا مشاهده می کنید، اثر نهایی به گونه‌ای توهمی بوده و بی‌شباهت به آثار امپرسیونیستی و سورئالیستی نیست و تاحدودی ما را یاد آثار ون‌گوگ می‌اندازد. البته بدیهی است که به هیچ عنوان فیس‌بوک و گوگل جایگزین عکاسان و هنرمندان نقاش نخواهند شد.

► خط قرمزهای تغذیه‌ای در ساعات روزه‌داری
Acer تلفن همراه هوشمند جدید میسازد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر