بازار خودرو همچنان در رکود

يكشنبه ، 31 خرداد 1394 ، 13:50

بانکی دات آی آر: درحاليکه فردا فصل تابستان شروع مي شود،بازار خودرو همچنان در رکود به سر مي برد و قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان نيز در اين برهه مزيد بر علت شده است.
به گزارش آريا،مرسوم است که هفته هاي پاياني خرداد ماه تقاضا براي خريد خودرو به دليل در پيش بودن فصل تابستان افزايش پيدا مي کند،اين در حالي است که به گفته کارشناسان بازار خودرو، به دليل گران بودن خودرو ها از نظر مشتريان و انتظار براي کاهش قيمت ها، در اين ايام مشتريان اقدام به خريد نمي کنند.
همچنين خوش بيني مردم نسبت به مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 در تيرماه سال جاري و احتمال کاهش قيمت ها پس از توافق موجب تشديد رکود در بازار شده است.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد)
اين موضوع در حالي مطرح مي شود که شوراي رقابت ابتداي ارديبهشت سال جاري افزايش يک درصدي قيمت خودرو را به صورت رسمي تصويب کرد و که آن هم يکي از دلايل اصلي تشديد رکود در بازار بوده است. فعالان بازار تاکيد مي‌کنند که بسياري از مشتريان با همين قيمت‌هاي فعلي نيز حاضر به خريد خودرو نيستند و اگر قيمت‌ها بيش از اين بالا بروند، رکود بازار بيشتر خواهد شد.
اين در حالي است که شوراي پول و اعتبار به منظور از بين بردن رکود وام خريد خودرو را تا 15 ميليون تومان افزايش داده است و بانک مرکزي نيز اين موضوع را به بانک ها ابلاغ کرده است.
همچنين در هفته گذشته شيوه‌نامه جديد دريافت وام خودرو از سوي بانک مرکزي ابلاغ شد و از اين پس متقاضيان خريد خودرو مي‌توانند با دريافت تسهيلات تا سقف 15 ميليون تومان خودروي مورد نظر خود را خريداري کنند. بر اين اساس بسياري از کارشناسان افزايش اين وام از 7 به 15 ميليون تومان را در راستاي تحريک بازار خودرو عنوان مي‌کنند.
براساس اين شيوه‌ نامه جديد بازپرداخت وام خودرو که به‌صورت فروش اقساطي است به مدت 5 سال در نظر گرفته شده است که نسبت به وام قبلي اين مدت زمان يک‌سال افزايش يافته است. از سوي ديگر نرخ سود در نظر گرفته شده براي اين تسهيلات براساس نرخ سود عقود مبادله‌اي است که براساس مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار نرخ سود و تسهيلات بانکي در سال‌جاري 21 درصد در نظر گرفته شده است. برهمين اساس بسياري از کارشناسان نسبت به افزايش حجم تقاضا براي دريافت تسهيلات خودرو خبر مي‌دهند.اين گزارش حاکيست، اگر بخواهيم روند کلي بازار خودرو را جمع بندي نماييم، بايد گفت در حال حاضر به دليل افزايش قيمت خودروها و پايين آمدن قدرت خريد مردم، خريد و فروش در بازار خودرو کشور رونقي ندارد. واقعيت امر اين است که متقاضيان خريد خودرو همچنان دلخوش به لغو تحريم‌ها و کاهش قيمت‌ها هستند و اين خود، دليل مهمي بوده براي کاهش فروش خودروسازان. هم‌اکنون صنعت خودرو نياز شديد به نقدينگي دارد و اگر تحريک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وام‌ها در مسير درستي قرار نگيرد و متقاضيان وام با آن تسهيلات به سمت خريد خودرو نروند، محروميت صنعت از نقدينگي اتفاق خواهد افتاد و از نگاه ديگر، خودروسازان داخلي با افت توليد مواجه خواهند شد.
بر اساس اين گزارش،در حال حاضر وقتي از نمايشگاه‌داران خودرو درباره وضعيت بازار سوال مي‌شود، عنوان مي‌کنند که در اين مدت بازار بي‌رونقي داشتند و تقاضا براي خريد خودرو، به خصوص خودروهاي صفر کيلومتر کمتر بوده است.
گفته مي‌شود يکي از دلايل کاهش قيمت خودرو، افزايش توليد نسبت به سال گذشته بوده و اين موضوع باعث افت قيمت‌ها در بازار شده است.
بر اين اساس، بررسي قيمت‌ها در بازار در بهار امسال و تفاوت آنها با پايان گذشته نشان مي‌دهد که پرايد 111 در حال حاضر در بازار 20 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد و اين در حالي است که قيمت آن در پايان سال گذشته 21 ميليون و 500 هزار تومان بود. همچنين پرايد 131 SE در حالي که در سال گذشته با قيمت 20 ميليون و 800 تومان فروخته مي‌شد، هم‌اکنون در بازار 20 ميليون تومان قيمت دارد. خودرو تيبا نيز در پايان سال گذشته 25 ميليون تومان به فروش مي‌رفت، اما الان با قيمت 24 ميليون و 200 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود. در همين حال، پژو 405 بنزين‌سوز در سال گذشته 30 ميليون تومان قيمت داشت که در حال حاضر در بازار با قيمت 28 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رود.
از سوي ديگر، در بازار خودرو قيمت پژو 405 دوگانه‌سوز در پايان سال گذشته 32 ميليون تومان بود، اما در حال حاضر با قيمت 30 ميليون و 500 هزار تومان فروخته مي‌شود. همچنين سمند EF7 دوگانه‌سوز در حالي که پارسال 32 ميليون و 500 هزار تومان بود، اما هم‌اکنون در بازار 31 ميليون و 200 هزار تومان قيمت دارد. پژوپارسTU5 نيز در حالي که پارسال با قيمت 42 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رفت، امسال 39 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. پژوپارسال سال معمولي نيز در حالي که پارسال 38 ميليون تومان قيمت داشت، هم‌اکنون در بازار 36 ميليون تومان است.

► بورس دوباره بی جان شد
خط قرمزهای تغذیه‌ای در ساعات روزه‌داری ◄

مطالب مرتبط
بنر