قیمت و شرایط مناسب عرضه سهام بانک تجارت

شنبه ، 12 ارديبهشت 1388 ، 12:30

 

پنج درصد از سهام بانک تجارت نیز به عنوان دومین بانک دولتی مشمول ابلاغیه اصل 44 در اردیبهشت سال جاری وارد عرصه بازار سرمایه خواهد شد و به این ترتیب تعداد بانک های پذیرفته شده در بورس تهران به شش افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه 40 درصد از سهام این بانک نیز به سهام عدالت تعلق می گیرد. آنچه در خصوص این عرضه جالب به نظر می رسد تطبیق مثال مرغ و تخم مرغ با عرضه سهام بانکی در بورس و صنعت بانکداری است چراکه نمی توان به درستی تشخیص داد آیا رونق صنعت بانکداری دولت را تشویق به عرضه سهام بانک ها کرده یا خبر عرضه سهام بانک ها، جانی دوباره به صنعت بانکداری بخشیده است.

اما در خصوص بانک تجارت باید یادآور شد درآمد این بانک به دو بخش مشاع و غیر مشاع تقسیم شده است که بر اساس اطلاعیه های موجود، جمع این درآمد ها در سال گذشته مبلغی حدود هزار و 387 میلیارد تومان بوده که پیش بینی می شود این مبلغ در سال جاری به هزار و 517 میلیارد تومان افزایش یابد که در این صورت درآمدهای بانک با رشدی معادل9.3 درصد روبه رو خواهد بود. در مقابل هزینه های سال 87 بانک تجارت معادل هزار و 69 میلیارد تومان بوده که در سال جاری پیش بینی می شود با رشدی معادل 9.1درصد به هزار و 167 میلیارد تومان افزایش یابد.
اما قیمتی که سرمایه گذاران و فعالان بازار برای این سهم تخمین می زنند بین 110 تا 130 تومان است. البته ارزش گذاری بانک تجارت توسط سازمان خصوصی سازی و تامین سرمایه نوین در حال انجام است.


انتفاع سه جانبه از خصوصی سازی بانک ها
محمدرضا رهبر شفافیت صورت های مالی و سود و زیان بانک تجارت را دلیلی بر استقبال سرمایه گذاران از بانک تجارت دانست و عنوان کرد: « حساب های این بانک شفاف بود و دارایی ها و بدهی هایش نیز معلوم است. ضمن اینکه گزارش و بیانیه کاملی هم روی سایت بورس برای مطالعه سرمایه گذاران وجود دارد. از سوی دیگر به نظر من بازار هم کشش چنین عرضه ای را دارد و اگر قیمت هم عادلانه رقم بخورد شاهد حضور پررنگ سرمایه گذاران برای خرید سهام این شرکت خواهیم بود.»
نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به Eps های اعلامی بانک تجارت خاطرنشان کرد: «اگر سهام این بانک قبل از مجمع امسال عرضه شود سرمایه گذاران از سود سال های 87 و 88 بهره مند می شوند. Eps اعلامی سال 87 این بانک23 و سال 88 آن 26 تومان است. همین امر می تواند مشوق خوبی برای سرمایه گذاران به شمار آید.»
مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ درباره قیمت عرضه سهام بانک تجارت اظهار کرد: «قیمت بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود اما قیمتی که کارگزاران با توجه به بررسی ها و کار کارشناسی شان در خصوص بانک تجارت تخمین می زنند، حوالی110 تومان است.» وی در پاسخ به این سوال خبرنگار سرمایه که آیا سرمایه گذاران اعتماد کافی را برای بازگشت به بازار سهام به دست آورده اند یا نه، ابراز کرد: «اگرچه بازگشت نقدینگی و سرمایه همچنان مسیر کندی را طی می کند اما با نگاهی به Eps شرکت ها و e.p پایین آنها، نزدیک شدن به فصل مجامع و اقداماتی که برای جلب اعتماد سرمایه گذاران در حال انجام شدن است، می توان پیش بینی کرد سرمایه گذاران از این عرضه استقبال کنند.»


رهبر خصوصی شدن بانک ها را به نفع دولت و مردم دانست و تصریح کرد: «با خصوصی سازی بانک ها، هزینه های جاری دولت کاهش یافته و در نتیجه می تواند آن را در بخش عمرانی صرف کند. از سوی دیگر دولت قادر خواهد بود از وجوه حاصل از واگذاری ها نیز استفاده کرده و مقدمات افزایش رفاه اجتماعی را فراهم آورد.»وی در ادامه اذعان کرد: «بانک ها پس از خصوصی شدن از قید و بند تسهیلات تکلیفی رها می شوند و پولشان در جایی سرمایه گذاری می شود که بازگشت داشته باشد بنابراین تسهیلات اعطایی شان تنها بر مبنای گزارشات کارشناسی و توجیه پذیری طرح ها خواهد بود. در نتیجه مطالبات معوق شان کاهش یافته و سودشان افزایش می یابد. از سوی دیگر می تواند سرمایه شان را به جای عقود مبادله ای در عقود مشارکتی به کار گیرند.»


نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس در پایان دیگر مزایای خصوصی شدن بانک ها را اینچنین توضیح داد: «علاوه بر آزاد شدن از قید و بند بودجه، حیطه اختیارات و آزادی عمل مدیران بانک ها افزایش یافته و این می تواند زمینه افزایش سودآوری شان را فراهم کند. از سوی دیگر با قرار گرفتن در عرصه رقابت با سایر بانک ها، مردم نیز از خدمات بهتری برخوردار شده و آنها نیز منتفع می شوند ضمن اینکه واگذاری بانک های دولتی به بخش خصوصی نیز به خودی خود دولت را نیز منتفع می کند.»

مطالبات دولت باید شفاف شود
بهادر نبویان یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز قیمتی حدود 130 تومان را برای بانک تجارت تخمین زد و گفت: «در حال حاضر گروه بانکداری نسبت به سایر گروه ها از پویایی بیشتری برخوردار است. اما آنچه در خصوص بانک های دولتی باید به آن توجه کرد شفافیت کامل در خصوص مطالبات شان با دولت است. مراودات بانک های دولتی با دولت به گونه ای است که عدم شفافیت در آنها می تواند تاثیر بسزایی در سودآوری بانک ها داشته باشد. همین امر سبب می شود سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری وارد سرمایه گذاری شوند چراکه تجربه های قبلی نیز حاکی از آن است که دولت پس از واگذاری حمایتی از شرکت نخواهد کرد.»


وی در ادامه اذعان داشت: «سود سال 86 این بانک 302 ریال، سود سال 87 آن 235 ریال و سود سال 88 با سرمایه 10هزارو 437میلیارد و 384 میلیون ریالی 259 ریال اعلام شده است بنابراین می توان گفت سودآوری این بانک سهامش را برای سرمایه گذاری جذاب می کند.»نبویان در پایان خاطرنشان کرد: «عرضه بانک ملت را نمی توان در لیست عرضه های موفق بازار جای داد. اما گویا قرار است پس از بانک تجارت، بانک صادرات و بعد از آن نیز سایر بانک های دولتی در بورس عرضه شوند بنابراین چگونگی عرضه، قیمت گذاری و روند قیمت ها پس از واگذاری از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه می تواند چراغ سبزی برای حضور سایر بانک ها باشد یا تبدیل به چراغ قرمزی برای عدم حضور و خصوصی سازی سایر بانک ها شود.»

منبع: روزنامه سرمایه

► مردم از تعاونیهای مسکن مهر جدا شوند
جنبه کیفری از لایحه چک حذف شد ◄

مطالب مرتبط
بنر