آلــودگــی هـــوا: مقایسـه ی شـهرهای چیــن وآمــریکا

پنجشنبه ، 4 تیر 1394 ، 09:16

بانکی دات آی آر: تلاشهای چین برای کم کردن ابــرهای متراکم دود و ذرات گردوغبار، بخوبی ثبت شده اند. به رغم نارضایتی عمومی و التزام بی حدوحصر مسئولان بر حل این معضل، در بسیاری از شهرهای این کشور در موارد فراوانی وضعیت هـوا به 20 برابر آلوده تر از حـد سالم میرسد.
ذرات کوچک معلق در هوا به نام PM2.5 با فرو رفتن به داخل ریـه ها میتوانند به این اندام آسیب رسانده و همچنین احتمال بروز آسم و تنگی نفس، بیماریهای قلبی و سرطان در افراد را افزایش دهند. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از 10 میکروگرم PM2.5 در مترمکعب، میبایست بعنوان خطری برای سلامتی درنظر گرفته شود. وزارت محیط زیست چیـن فهرستی از آلوده ترین شهر های این کشور منتشر کرده است که مقیاس بزرگ این معضل را نشان میدهد. سطح PM2.5 در شهرهای ژینگ تای، شی جیا ژانگ و بائودینگ به ترتیب معادل 155.2 ، 148.5 و 127.9 میباشد.
سطح بالای آلودگی هـوا در چین میتواند عمدتا مربوط به استفاده ی این کشور از نیروگاههای ذغالسنگی جهت تامین انرژی لازم برای رشد اقتصادی اش باشد. هفت شهر از میان 10 شهر آلوده ی چین در استان هـِـبـی در نزدیکی پکـن قرار دارند، که بنوعی پایگاه عمده ی صنعت فـولاد، شیشه آلات سنگین و سیمـان این کشور میباشد.
سطح PM2.5 در آلوده ترین شهرهای چین، چگونه با سطح این مواد در شهرهای آلوده ی آمرکا مقایسه میشوند؟ واشینگتن پست آلوده ترین شهرهای آمریکا از لحاظ PM2.5 را با شهرهای آ؛لوده ی چین مقایسه کرده است. نتایج خود گویای همه چیز هستند. بیکرزفیلد در کالیفرنیا بدترین شهر آمریکا از حیث آلودگی هـوا است، بنحویکه سطح PM2.5 در این شهر 18.2 گزارش شده است که اختلاف فاحشی با شهر ژینگ تای در چین با سطح آلودگی 155.2 دارد.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

 

► زیان شاخص‌های سهام به طلا
نگــرانی همسایگان روسـیه از قدرت نظـامی این کشور ◄

مطالب مرتبط
بنر