با تامین مالی بانک توسعه صادرات؛ فاز دوم طرح آب شیرین‌کن کنارک چابهار احداث می شود

شنبه ، 6 تیر 1394 ، 15:29

بانکی دات آی آر: آب آشامیدنی مردم چابهار طی 5 سال اخیر با تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران و در قالب دو نوبت تسهیلات 12 میلیون یورویی تامین مالی شده است.

به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران، فاز يك طرح آب شيرين كن چابهار - كنارك نيز پيش‌ از اين و با عامليت بانك توسعه صادرات ايران و از محل منابع حساب ذخيره ارزي با تسهيلاتي نزديك به هفت ميليون يورو و با ظرفيت اسمي 15 هزارمتر مكعب در شبانه روز تاْمين مالي گرديده و در سال 1389 به بهره‌برداري رسيده است.

بر اساس اين گزارش، فاز دوم اين طرح از منابع صندوق توسعه ملي بوده و تسهيلات ياد شده بالغ بر 5.5 ميليون يورو از طريق عقود مشاركت مدني و فروش اقساطي به اين طرح توسعه‌اي پرداخت شده است.
با بهره‌برداري از اين دو فاز ظرفيت توليد آب شيرين در منطقه به بيش از 30 هزارمتر مكعب در شبانه روز رسيد.

براساس اين گزارش، آب آشاميدني در داخل كشور استفاده شده و با توجه به ظرفيت طرح و قيمت هر مترمكعب آب توليدي و نرخ ارز، ارزش محصول توليدي سالانه بالغ بر دو ميليون يورو ارزيابي مي شود.

باتوجه به اهميت ساحل مكران و نقش اين بندر در توسعه اقتصادي كشور، تامين زيرساخت هاي اوليه از جمله تامين آب شيرين و برق مورد نياز از اهميت ويژه اي برخوردار است كه با راه اندازي طرح مورد نظر بخش قابل توجهي از نياز منطقه به آب شيرين برآورده مي شود.

طرح توليد آب شيرين از آب دريا به روش اسمز معكوس RO يكي از جديدترين و به صرفه ترين شيوه هاي تامين اب شرب در دنياست كه از آن استفاده شده است.

در ايران نيز طي سال هاي گذشته چندين پروژه به شيوه مورد اشاره به بهره برداري رسيده كه چهار پروژه بزرگ در مناطق جنوبي كشور به ظرفيت مجموع 50 هزار مترمكعب با تسهيلات اعطايي بانك توسعه صادرات اجرايي شده است.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۷ تیر ۹۴
سوءاستفاده برخی بانک‌ها از سپرده‌های مردم ◄

مطالب مرتبط
بنر