زارا، رویای تعبیر شده ی کودکی 13 ساله

پنجشنبه ، 18 تیر 1394 ، 10:57

بانکی دات آی آر: انسانهای موفق و کارآفرین چگونه میتوانند در دنیای اقتصاد در کشورها حرفی برای گفتن داشته باشند؟
زارا، نمونه ی بارز رویای تعبیر شده ی کودکی 13 ساله از پادویی تا پرچمداری صنعت پوشاک جهان.
آمانچیو اورتگا، 13ساله بود که برای اولین بار در یک فروشگاه پیراهن مردانه بعنوان پیک استخدام شد. او در این فروشگاه مسئول رساندن لباسهای آماده از کارگاه به مشتریان بود. و این بود آغاز زندگی کاری و موفقیت زارا. یکه تاز صنعت پوشاک در جهان.

زارا یک شرکت اسپانیایی است که در سال 1975 توسط آمانجیو اورتگا تاسیس گردید. این شرکت با تمرکز بر طراحی و تولید لباس، امروزه پرچمدار صنعت لباسهای فروشگاهی میباشد. این گروه شامل برندهای متنوعی همچون Paul & Pier، Massimo Dotty، Bershca، Stradivarius  است. زارا مدعیست که در یک هفته میتواند محصولی را تولید و به قفسه های فروشگاههای خود برساند.  این زمان برای دیگر کمپانی ها بطور متوسط 6 ماه است.  زارا هرساله نزدیک به 12هزار طرح جدید روانه ی بازار میکند. این شرکت رویه ی جدیدی در صنعت مـُـد به راه انداخته و محوریت کار خود را بر انتقال سریع مـُـد به تمامی کشورها با حداقل هزینه ، قرار داده است.
آمانجیو اورتگا به این نتیجه رسید که برای رقابت در بازاری بزرگ باید بتواند به سرعت به مـُـدها و روندهای جدید بازار واکنش نشان دهد. روشی که بعدها به نام "مـُـد فـوری" معروف شد. او تلاش میکرد جدیدترین مدلها را با بیشترین سرعت در تمام فروشگاههایش عرضه کند. برای همین مجبور بود روشهایی دقیق و سریع برای طراحی, تولید و توزیع لباس بین بوتیک های زنجیره ای خود، ابداع کند. شیوه تولید و توزیع لباس زارا بسیار منحصربفرد و شدیدا موفق است.
درحالیکه بسیاری از صنایع اسپانیا باتوجه به رکود اقتصادی و بحران پولی منطقه ی یورو با مشکلات مختلفی درگیر هستند، زارا با بیش از 10میلیارد دلار سـود سالانه، یکی از بزرگترین فروشندگان پوشاک در جهان بوده و بخوبی از عهده ی مشکلات مالی برآمده است.
طبق آمار سالانه ی مجله ی Forbes ، برند زارا ارزشی معادل 9.4 میلیارد دلار داشته و در رده ی پنجاه و هشتمین بـرند ارزشمند جهان قرار گرفته است. زارا پرچمداربرندهای گروه بزرگ اِندی تکس میباشد. گروهی که بیش از 137000 کارمند در سراسر دنیا دارد. این گروه با فروش بیش از 23.7میلیارد دلار در سال 2014، توانست بعنوان بزرگترین شرکت صنعت کفش و لباس جایگاه عظیمی را در دنیا برای خود بنا کند.. سرمایه بازار اِندی تکس، بیش از 103میلیارد دلار است. این گروه تجاری یکی از موفق ترین ها حتی در دوران بحران مالی سال 2008 بود. پس از بررسی شاخصهای اقتصادی این شرکت، مشخص شد که در 10سال گذشته، روند سوددهی صعودی داشته و در سال 2005 این میزان بیش از 991 میلیون دلار بوده که امروز به بیش از 3.2میلیارد دلار رسیده است. نماد سهام این شرکت در بورس اسپانیا، ITX میباشد و قیمت هر سهم این شرکت در سال 2002 حدود 4.5 یورو بوده و امروز تقریبا به 23.5 یورو رسیده است. این شرکت تمامی عملیات زنجیره ی تامین مـَـد، شامل طراحی, تولید, حمل و نقل و فروش را برعهده دارد. طی آماری که در سال 2012 منتشر شد، سهم بازار برند زارا 66.11درصد، Bershca 9.33درصد، Massimo Dotty 7.11درصد، Paul & Pier 6.81درصد و Stradivarius 6.3درصد بود.
گفتنیست آمانچیو اورتگا موسس این مجموعه ی عظیم که سردمدار صنعت پوشاک جهان میباشد، در سال 2014 بعنوان چهارمین فرد ثروتمند جهان انتخاب شد. وی همکنون در سن 79 سالگی همراه با سه فرزندش با ثروتی بیش از 72 میلیارد دلار در لاکرونیای اسپانیا زندگی میکند.

منبع: یورونیوز اقتصادی
مترجم: مهرداد دستورانی

 

► رشد ارزش برترین بـِـرنـدهای تجاری جهان
کاهش رشـد اقتصادی چیـــن ◄

مطالب مرتبط
بنر