راهکارهایی برای گذر از بحران آب

پنجشنبه ، 18 تیر 1394 ، 12:00

بانکی دات آی آر: عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تحقیقات علمی در زمینه‌ استفاده بهینه از منابع آب، ترویج و آموزش کشاورزان و همچنین توسعه از طریق ارائه‌ی وام و تجهیزات به کشاورزان در بهینه‌سازی مصرف آب موثر است.

 

 

محمد چیذری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، راه‌حل خروج از بحران‌های آبی را اهتمام‌ ورزیدن به بخش کشاورزی که مصرف‌کننده عمده آب کشور هستند عنوان و اظهار کرد: سه عامل برای استفاده بهینه از آب کشور وجود دارد که مهم‌ترین آنها توسعه است.

 

 

وی ادامه داد: مفهوم توسعه به این معنا است که به کشاورزان وام، تجهیزات و امکانات لازم همراه با آموزش داده شود، چرا که در حال حاضر بیشترین بخش هدررفت آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

 

 

این کارشناس با بیان این‌که تحقیق، ترویج و توسعه می‌تواند گره‌گشای مشکل آب کشور باشد، گفت: در اکثر کشور‌های اروپایی که بارندگی زیادی دارند بهینه‌سازی آب نسبت به ایران بیشتر است.

 

 

به گفته چیذری بهینه‌سازی در مصرف آب به عنوان یک امر ضروری در کشور‌های اروپایی شناخته شده اما این در حالی است که ارزش واقعی آب در ایران در نظر گرفته نمی‌شود.

 

 

این کارشناس با بیان این‌که ترویج و توسعه باید همپای یکدیگر پیش روند، گفت: ترویج و آموزش کشاورزان موجب می‌شود که از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای استفاده بهینه از منابع آبی آگاه شوند و با استفاده از وام و امکانات لازم بتوانند حداقل بهره‌برداری را داشته باشند.

 

 

وی اظهار کرد: ترویج و آموزش کشاورزی می‌تواند به عنوان یک پلیس راهنما که اختیار قانونی برای مقابله با برخی بی‌قانونی‌ها را در زمینه‌ی هدررفت آب دارد برای حل بحران‌ها موثر باشد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که در حال حاضر چاه‌های غیرقانونی زیادی در کشور توسط افراد ایجاد می‌شود، گفت: باید قوانین در این حوزه قانونمند‌تر اجرایی شود که البته این مساله در تمام دنیا مطرح است.

 

 

چیذری با بیان این‌که تبلیغات در حوزه مصرف‌کردن آب بسیار موثر است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف آب یکی از عوامل مهمی است که در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 

وی با اشاره به کارشناسان حوزه آبی که در ایران حضور دارند، گفت: متاسفانه در حال حاضر از اطلاعات این کارشناسان استفاده نمی‌شود اما اگر کارشناسان بتوانند نظرهای خود را ارائه و در برنامه‌های دولت اجرایی شود قطعا با بحران آب فاصله زیادی می‌گیریم.

► افزایش تولید دوگانه‌سوزها
اعلام آمادگی برای خرید سهام مدیریتی مخابرات ◄

مطالب مرتبط
بنر