خطرناک ترین کشور برای خبرنگاران در سال 2014

دوشنبه ، 22 تیر 1394 ، 08:07

 

بانکی دات آی آر: سـربریدن خبرنگاران خارجی توسط تروریستهای داعش طی ماههای گذشته که موجی از خشم و انزجار را در میان افکار عمومی جهان برانگیخت، خطری را که متوجه خبرنگاران است بیش از پیش بازتاب داد (بخصوص خبرنگاران آزاد که تحت حمایت سازمانهای عمده ی خبری نیستند). براساس اعلام کمیته ی حمایت از خبرنگاران (CPJ)، سوریه در دو سال گذشته، خطرناک ترین کشور برای خبرنگاران بوده است_تنها در سالی که گذشت، آمار قطعی حاکی از کشته شدن 6 نفر خبرنگار در این کشور است.
از هنگام شروع جنگ داخلی دولت سوریه با گروههای تروریستی-تکفیری مورد حمایت از جانب کشورهای خارجی در سال 2011، 69 خبرنگار جان خود را از دست داده اند و 80 تن نیز ربوده شده اند_ که از سرنوشت 20 تن از آنها کماکان خبری نیست. برای مثال خبرنگار برنده ی جایزه، ماری کالوین و خبرنگار تصویری رمی اوچلیک در میان خبرنگاران کشته شده در سال 2012 در سوریه میباشند.
اوکراین، دیگر کشوری که با درگیریهای داخلی دست به گریبان است، بصورت فزاینده ای برای خبرنگاران به محلی خطرناک تبدیل شده است؛ بنحویکه از آغاز امسال 4 نفر خبرنگار در این کشور کشته شده اند. ربـودن گزارشگر وایس نیوز، سایمون اوستروفسکی، در شهر اسلویانسک در ماه آپریل گذشته از خطری جدی که متوجه سازمانهای خبری در شرق اوکراین است، حکایت داشت_وی پس از 4 روز شکنجه و بازجویی نجات پیدا کرد.
با کشته شدن 4 خبرنگار در سال 2014 در عراق، این کشور نیز کماکان بعنوان سرزمینی خطرناک برای روزنامه نگاران و خبرنگاران شناخته میشود. خط مقدم مبهم و گسسته ی جنگهای نوین از سوی افراطیون تکفیری، چهره ی خبرنگاری جنگ را دستخوش تغییر کرده است. امروزه نبرد با نیروی نظامی عادی و مرسوم بسیار نادر است و شبه نظامیان تروریست هر فـرد خارجی، حتی خبرنگاران را، بعنوان دشمن تلقی کرده و آنها را مورد حمله قرار میدهند.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

► مقایسه اقتصاد کلانشهرهای آمریکا با اقتصاد کشورهای مختلف
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۲۲ تیر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر