نابودی نیمی از حیات وحش جهان

چهارشنبه ، 24 تیر 1394 ، 08:10

بانکی دات آی آر: در طی 40 سال اخیر، فعالیتهای انسان تلفات و ضایعات سنگینی بر حیات وحش کره ی زمین، تحمیـل کرده است.بر اساس گزارش تکان دهنده تازه ای که اخیرا صندوق جهانی حیات وحش منتشر کرده است، 52 درصد از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و آبزیان بین سالهای 1970 تا 2010، تلف و نابود شده اند.
بهره برداریهای غیر مجاز، سوءاستفاده ها و از هم پاشیدگی/ نابودی زیست بومها عمده ترین عوامل هستند، بنحویکه 82درصد از تهدیدات اصلی متوجه جمعیت حیات وحش را تشکیل میدهند. فعالیتهای انسان مانند سـد زدن، کشتیرانی و آلودگیهای مربوطه به آن، بشدت برای آبـراه های زمین فاجعه بار بوده اند؛ و در کاهش 76درصدی گونه های زنده ی آبهای شیرین نقش مهمی داشته اند.
شدیدترین کاهش در حیات وحش در کشورهای کم در آمد و درحال توسعه که تلاشهای محافظه کارانه ی گوناگونی برای کسب اندکی درآمد از اینسو و آنسو دارند، دیـده میشـود. ابعاد تلخ این گزارش بسیار گسترده است_ انسانها درختان را بسیار سریع تر از آنچه بتوانند دوباره رشد کرده و جایگزین شوند، قطـع میکنند. ماهی ها و آبزیان نیز در ابعادی بسیار وسیع و خیلی زودتر از آنچه اقیانوس بتواند بازتولید کرده و تعادل را برقرار کند، صـیــد و شـکار میشوند.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

► تصاویر/ شادی مردم تهران پس از اعلام توافق هسته ای
تیم مذاکره کننده وارد تهران شد ◄

مطالب مرتبط
بنر