آزمایش همجوشی هسته ای ITER : تامین کننده ی مالی کیست؟

پنجشنبه ، 25 تیر 1394 ، 09:04

بانکی دات آی آر: همجوشی هسته ای_ آیا زمان آن سرانجام فرا رسیده است؟ بنابر گزارشها، Lockheed Martin به پیشرفت بزرگی در همجوشی –که هدف آرمانی صنایع مربوط به این انرژی میباشد- نائل آمده است.

بسیاری انتظار داشتند که رآکتور تحقیقاتی بین المللی گرمایی-هسته ای (ITER) به این پیشرفت بزرگ دست یابد. با تامین مالی از سوی هفت عضو (اتحادیه اروپا، چین، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و آمریکا، هنـد)، هدف ITER آزمایش زیست پذیری همجوشی در نیروگاه ها است.

بزرگترین راکتور همجوشی جهان، همکنون در شهر کاداراچ فرانسه در دست ساخت است که آغاز بکار آن را سال 2020 اعلام کرده اند. تحقیقات همجوشی بسیار گرانقیمت است و مجموع کل هزینه های ITER را نزدیک به 15 میلیارد یورو برآورد کرده اند. کدام اعضا بیشترین پول را به داخل این راکتور تزریق میکنند؟

بخش اعظم بودجه از سوی اتحادیه اروپا و از طریق سازمان اتمی اروپا (Euratom) تامین میشود. مشارکت نقدی اتحادیه اروپا در سال 2013 به 80.43 میلیون یورو رسید. کره جنوبی و چین از حیث تامین بودجه مورد نیاز با 20.5 و 19 میلیون یورو به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار میگیرند. بر اساس اعلام دست اندرکاران ITER ، ایالات متحده در سال 2013 حدود 17.7 میلیون یورو در این پروژه مشارکت مالی داشته است.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

 

► تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت موجب نارضایتی مردم شد
افزایش بدهی های جهانی از سال 2007 به بعد ◄

مطالب مرتبط
بنر