بیشترین روزنامه نگاران زندانی در کدام کشورها هستند؟

چهارشنبه ، 31 تیر 1394 ، 10:04

بانکی دات آی آر: تا پایان سال 2014، کمیته ی حمایت از روزنامه نگاران (CPJ)، 221 روزنامه نگار زندانی در سرتاسر جهان را شناسایی کرده است؛ از نخستین باری که کمیته ی مذکور در سال 1990 اقدام به انتشار این گزارش کرده است، شمار روزنامه نگاران زندانی در سال 2014 دومین بالاترین تعداد بوده است. جمهوری خلق چین و سـودان از این حیث بدترین آمار را دارند، بنحویکه یک سوم کل روزنامه نگاران و خبرنگاران زندانی در این دو کشور هستند.
در سال 2013، چین 32 روزنامه نگار را برای کارشان زندانی کرده بود که این شمار تا دسامبر 2014 به 44 نفر افزایش یافت. شهر پکـن درباره ی آنچه که میتواند توسط گزارشگران و خبرنگاران مورد پوشش خبری قرار گیرد، قوانین سفت و سختی اِعمـال میکند؛ همچنین برای بسیاری از روزنامه نگاران بین المللی نیز روادید صادر نمیکند. بر اساس اعلام CPJ تقریبا نیمی از این افراد اهل تـبـت و اویگـور هستند.
سودان در رده ی دوم از لحاظ خبرنگاران زندانی میباشد. در حال حاضر 30 روزنامه نگار و فعال رسانه ای در زندانهای این کشور محبوس هستند. کشور آفریقایی اریتـره با 23 زندانی در رده ی سوم قرار دارد. پس از این کشورها، اتیوپی و ویتنام به ترتیب با 17 و 16 روزنامه نگار زندانی در رده های چهارم و پنجم قرار میگیرند.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

► توافق هسته ای: فرصتی برای ایران جهت جایگزینی هواپیماهای قدیمی اش
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۳۱ تیر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر