بیشترین کربن حاصل از مصرف سوختهای فسیلی توسط کدام کشور تولید می شود؟

سه شنبه ، 6 مرداد 1394 ، 09:25

بانکی دات آی آر: از زمان انقلاب صنعتی به این سو، انتشار دی اکسید کربن که از سوختن سوختهای فسیلی بوجود میآید افزایش بسیار چشمگیری داشته است. ایالات متحده از این حیث بزرگترین عامل و تولید کننده ی co2 بود تا اینکه در سال 2006 چیـن جای این کشور را گرفت.
از آن زمان به بعد، ایالات متحده انتشار دی اکسید کربن را طی پنج سال تا 11درصد کاهش داد، که این امر عمدتا به سبب کاهش مصرف ذغالسنگ و افزایش استفاده از گاز و انرژی بادی بود. در سال 2014، این کشور 1.4میلیارد تن کربن تولید کرد که معادل 15.3درصد کل میزان کربن تولیدی در سرتاسر جهان بود.
پس از گرفتن جای آمریکا بعنوان بزرگترین تولید کننده ی کربن، چیـن با سرعت در مسیر آلودگی گام برداشت و هیچ نشانی از کاهش و تقلیل میزان کربن تولیدی در این کشور دیده نشد. امروزه، 2.4 میلیارد تن کربن، معادل 26.1درصد از کل کربن تولیدی جهان، از چین میآید.
کشورهای درحال توسعه از حدود سال 2005 به بعد، جای کشورهای صنعتی را از لحاظ تولید کربن گرفته اند. برای مثال کشور هنـد با تولید 569 میلیون تن دی اکسید کربن در سال 2014، در رده ی سوم بزرگترین آلوده کنندگان زمین قرار گرفت؛ کشوری که 6.5درصد کل دی اکسید کربن منتشر شده در جهان را تولید میکند.
بغیر از ده کشور آلوده کننده ی جهان، سایر کشورهای دنیا، مجموعا 3.2 میلیارد تن co2 منتشر میکنند که 35درصد از کل دی اکسید کربن تولیدی در جهان است. با درنظر گرفتن این آمار، تنها چین و آمریکا مسئول تولید 40درصد از دی اکسید کربن حاصل از مصرف سوختهای فسیلی در جهان هستند.
شکل زیر انتشار دی اکسید کربن از سوی ده بزرگترین کشورهای مصرف کننده ی سوختهای فسیلی را نشان میدهد:

منبع: Statista
مترجم: مهرداد دستورانی

► بالاترین هزینه نیروی کار در اتحادیه اروپا مربوط به کدام کشور است؟
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۶ مرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر