پیش بینی طوفان ها توسط ماهواره‌ی جدید ناسا

يكشنبه ، 1 شهریور 1394 ، 14:51

بانکی دات آی آر: ناسا چند وقتی است که مشغول ساخت ماهواره‌هایی جدید برای پیش‌بینی بهتر وضعیت طوفان‌ها و بادهای سطح زمین است. تولید نسخه‌ی نهایی این ماهواره‌ها از هفته‌ی گذشته آغاز شده است.

به گزارش دیجی کالا، «سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای جهانی سایکلون» یا CYGNSS مجموعه‌ای از میکروماهواره‌های جدید ناسا است. ساخت این ماهواره از چند وقت پیش در دست کار قرار گرفته شده بود، اما ناسا اخیرا به‌طور جدی ساخت آن را شروع کرده است.
جهت حرکت طوفان‌ها بدون هیچ هشداری عوض می‌شود. طوفانی که شاید در ظاهر به سمت دریا در حال حرکت باشد، ممکن است به‌طور کاملا غافلگیرانه‌ای به سمت خشکی حرکت کند. تکنولوژی‌های امروز هم در حال حاضر نمی‌توانند حرکات طوفان‌ها را پیش‌بینی و بررسی کنند.
سیستم جدید ناسا از هشت میکروماهواره و با هدف بهبود پیش‌بینی طوفان‌ها ساخته شده است. سیستم CYGNSS با محاسبه‌ی بادهای سطح اقیانوس‌ها در نزدیکی تندبادهای دریایی (Tropical Cyclones)، گردبادها و طوفان‌ها، می‌تواند پیش‌بینی‌های بهتری از شدت و جهت طوفان‌ها بدهد.

مراحل سر هم کردن میکروماهواره‌ی CYGNSS در روز چهاردهم آگوست در دانشگاه میشیگان شروع شده است. این دانشگاه هم‌چنین در طراحی ماهواره و تولید آن کمک می‌کند.
هر کدام از میکروماهواره‌ها 29 کیلوگرم وزن دارند و ابعادشان هم 51 در 64 در 28 سانتی‌متر است. آن‌ها با استفاده از نور خورشید انرژی خود را تهیه می‌کنند. انتظار می‌رود تا چند هفته‌ی آینده، هفت ماهواره را آماده کرده باشند.

مجموعه ماهواره‌های CYGNSS در فاصله‌ای نزدیک به زمین گردش خواهند کرد و هر رشته از ماهواره‌ها از قسمتی که برای‌شان مشخص شده است هر 12 دقیقه یک بار عبور می‌کنند. برخلاف ماهواره‌های معمولی که اطلاعات و سرعت بادها را هر چند روز یک بار ارسال می‌کنند، سیستم CYGNSS هر چند ساعت یک بار می‌تواند تمام بادها را بررسی کند. در نتیجه می‌توان حدودا همیشه طوفان‌ها را زیر نظر داشت و تغییرات ناگهانی در جهت و شدت آن‌ها را پیش‌بینی کرد.
قرار است ماهواره‌های CYGNSS اوایل سال 2016 میلادی پرتاب شوند.

► انسان بزرگ‌ترین شکارچی روی زمین است
10 نکته برای اینکه رییس خوبی باشید ◄

مطالب مرتبط
بنر