فیس بوک در تلاش برای کسب درآمد از کاربران بازارهای نوظهور

پنجشنبه ، 5 شهریور 1394 ، 09:01

بانکی دات آی آر: وقتیکه فیس بوک آخرین نتایج و داده های خود را چندی پیش منتشر کرد، فقط خبرهای خوب جلب توجه میکرد: مثلا داشتن 1.39 میلیارد کاربر که تقریبا 900 میلیون بصورت روزانه از این شبکه ی اجتماعی استفاده میکنند. همچنین از طریق کسب و کار شکوفای این شرکت در تبلیغات موبایلی، درآمدهای فیس بوک در سال 2014 از مرز 12 میلیارد دلار گذشت و سود خالص آن نیز با حدود 100درصد افزایش به 2.9 میلیارد دلار رسید.

با نگاه به نتایج منتشر شده، تنها یک نکته را میتوان در مسیر رشد دراز مدت این شرکت تامل برانگیز دانست: تفاوت آشکار و عمیق میان کسب درآمد از کاربران آمریکای شمالی و درآمدزایی از کاربران سایر نقاط جهان. در آخرین سه ماهه ی مورد بررسی، فیس بوک به ازای هر کاربر در آمریکای شمالی 9 دلار و از هر کاربر اروپایی 3.45 دلار درآمد داشته است؛ حال انکه این درآمد تنها 1.27 دلار به ازای هر کاربر ساکن منطقه ی اسیا_اوقیانوسیه و حتی مبلغی بسیار کمتر به ازای هر کاربر سایر نقاط جهان ثبت شده است. درنتیجه فیس بوک 74درصد از درآمد خود را در امریکای شمالی و اروپا، و تنها 37درصد را از کاربران سایر نقاط جهان کسب کرده است. اکنون که بخش عمده ی رشد کاربران فیس بوک در خارج از آمریکای شمالی و اروپا میباشد، کم بودن درآمد شرکت از کاربران کشورهای درحال توسعه را میتوان مسئله ای جدی تلقی کرد؛ از 167 میلیون کاربر جدید فیس بوک در سال 2014، تنها 26 میلیون از آمریکای شمالی و اروپا بودند.

همکنون فیس بوک در تلاش است با تمرکز بیشتر بر روی کاربران غیر آمریکا و اروپایی، کماکان روند رشد درامدش را نیز حفظ کند. بصورت استعاره میتوان گفت، فیس بوک آب پرتقال آمریکا و اروپا را حسابی گرفته است و اکنون بدنبال آبگیری پرتقال دیگر مناطق جهان است!!

شکل زیر مشکلات فیس بوک در کسب درآمد از کاربران خارج از آمریکای شمالی و اروپا را نشان میدهد:

 

منبع: Statista
مترجم: مهرداد دستورانی

► هرچه درآمد شغلی بالاتر، ترس از فن آوری کمتر
چـیــن در صدر بزرگترین ارسال کنندگان Spam (هرزنامه) در جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر