نرم افزار هشدار دهنده هنگام وقوع زلزله

سه شنبه ، 10 شهریور 1394 ، 12:47

بانکی دات آی آر: زلزله ای با شدت ۷,۸ ریشتر در آپریل سال جاری، نپال را لرزاند. بیش از هشت هزار نفر در این زلزله کشته شدند. ده ها هزار نفر زخمی و صدها هزار نفر بی خانمان از دیگر پیآمدهای این زمین لرزه ی مهیب بود.
هنگام وقوع سوانح طبیعی دقایق و حتی ثانیه ها می توانند جان افراد را نجات دهند.
پیر ماری ساران(Pierre-Marie Sarant)، بنیانگذار شرکت سینـسیس(CynSIS) در تلاش است  با تولید نرم افزاری هشداردهنده به هنگام زلزله، از هـدر رفتن آن ثانیه های ارزشمند جلوگیری کند. این نرم افزار که  (QuakeShare)   نام دارد با استفاده از سیستم کوچک و داخلی جهت یاب و فناوری GPS در تلفن های همراه هوشمند کار می کند. به گفته ی وی: "وقتی ما لرزش زلزله را روی تلفن همراه تشخیص می دهیم، داده را به مرکز سرور مجازی منتقل می کنیم و آن سرور داده هایی را از سایر تلفن های همراه جمع آوری می کند و سپس الگوریتم ما با تحلیل این داده ها درستی آنها را می سنجد تایید میکند که  زلزله واقعا رخ داده است یا نه. تمام این اتفاقات در عرض چند ثانیه رخ می دهد".
این نرم افزار در لحظه وقوع زلزله هشداری می فرستد و مقامات حکومتی، گروه های امداد و نجات، سازمان ها و شرکتهای کمک رسانی عضو این سرویس را از وقوع این حادثه باخبر می کند. هنگامی که وقوع زلزله تائید شد یک هشدار عمومی فرستاده می شود.
پیر ماری ساران  می افزاید: "بر روی صفحه تصویر تلفن همراه هوشمند، ساعت نرم افزار نشان می دهد که مثلا  زلزله چند ثانیه پیش رخ داده و مردم را باخبر میکند که باید پناه بگیرند"
به گفته ی وی: "هدف این نرم افزار این است که کاربران را مکان یابی کنیم و اگر تصادفا برق قطع باشد و شبکه تلفن همراه کار نکند ما می دانیم که مردم در زمان وقوع زلزله کجا بوده اند".
این نرم افزار هنوز به دلیل وابستگی به شبکه مشکلاتی دارد زیرا اینترنت ممکن است در مناطقی دور افتاده از جهان کار نکند. اما این امر به این معنا نیست که میلیون ها نفر از کسانی که در مناطق زلزله خیز زندگی می کنند قادر نخواهند بود که از امکانات آن بهره بگیرند.
کار تهیه این نرم افزار هنوز به پایان نرسیده است اما انتظار می رود که تا پایان امسال این نرم افزار منتشر شود.

منبع: Euronet
مترجم: مهرداد دستورانی

► شناسایی بدافزارها با چیپ‌ست‌ جدید کوالکام
سـفـر انسان به مـریـخ ؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر