بازیافت زباله های کامپیوتری

يكشنبه ، 29 شهریور 1394 ، 09:53

بانکی دات آی آر: آیا با توجه به اشتهای سیری ناپذیرمان به کالاهای الکترونیکی می توان راهی برای کاهش تولید زباله های حاصل از آنها یافت؟

در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند همانند هر نقطه دیگری در جهان، مصرف کالاهای الکترونیکی بشدت افزایش یافته و همراه با آن انبوهی از زباله را بهمراه داشته است. مشکلی که یک شرکت با سایز متوسط آنرا به فرصتی برای کسب و کارش تبدیل کرده است.

تولید کامپیوترهای سازگار با محیط زیست و تقریبا بدون زباله، چالشی بود که کارآفرینی به نامپل مایر(Paul Maher) با آن روبرو شد. او اکنون سه سال است که شرکتش را بعنوان اولین شرکت اروپایی سازگار با محیط زیست برای ساخت کامپیوتر راه اندازی کرده است. او تا 98 درصد قطعات کامپیوترهای قدیمی را بازیافت می کند و کامپیوترهایی جدیدی که طراحی می کند مصرف برقشان تا پنجاه درصد کاهش یافته است. این در حالی است که همتایانش تنها می توانند 38 درصد قطعات را بازیافت کنند.

پل مایر، مدیر عامل شرکت کامپیوتری "میکروپرو"(MicroPro) می گوید: "ما از جیوه، سرب، پی وی سی یا پلاستیک در کامپیوترهایمان استفاده نمی کنیم".

وی مدلی از کسب و کار براه انداخته است که مبتنی بر ارائه خدمات به مشتریان است. هدف این مدل، اطمینان از عمر طولانی کامپیوترهایشان می باشد.

او می افزاید: "کامپیوترهای ما قابل ارتقا هستند. آنها را می توان بسادگی تعمیر و یا بروزرسانی کرد. همه کامپیوترها با چوب ساخته شده اند و یا از چوب در آنها استفاده شده و هیچ دو کامپیوتری مانند همدیگر نیستند".

این چیزی است که اقتصاد چرخه ای یا احیاشدنی نامیده می شود یعنی تقریبا همه چیز مجددا قابل استفاده است. وقتی عمر کامپیوترها به پایان برسد، از آنها می توان همانند دستگاه صندوق پول یا روشنایی اضطراری استفاده کرد.

در حال حاضر این شرکت 25 کارمند و درآمد سالیانه ای معادل 1.5 میلیون یورو در سال دارد. هدف این شرکت دستیابی به 10 میلیون یورو درآمد سالیانه ظرف پنج سال آینده است و قصد دارد حوزه تاثیرش را در اروپا با کمک شرکایش سه برابر کند.

یکی دیگر از مدیران شرکت می گوید: "مدل کار ما را می توان در سراسر جهان راه اندازی کرد. درحال حاضر ما در حال مذاکره با مراکز خدماتی گوناکون در سراسر اروپا هستیم تا کامپیوترهای سازگار با محیط زیست ما بتوانند سطح مشابهی از خدمات را همانند ایرلند در سراسر اروپا ارائه کنند".

براساس برآوردها، طراحی محصولاتی باعمر طولانی و با استفاده دوباره از مواد اولیه، به شرکتهای اروپایی اجازه می دهد که حدود 600 میلیارد یورو در سال صرفه جویی کنند. این عدد حدود 8 درصد گردش مالی سالیانه انهاست.

با این حال پرسش این است که آیا این مدل از اقتصاد چرخه ای می تواند در همه بخش ها استفاده شود؟ شین کولگن(Shane Colgan)، مدیر واحد کارایی منابع سازمان حفاظت محیط زیست ایرلند به ما پاسخ می دهد: "اقتصاد چرخه ای می تواند در تمام بخش های اقتصاد مورداستفاده قرار گیرد. برای مثال به اشتراک گذاشتن خودرو میان چند نفر. الگویی که در سراسر شهرهای اروپا قابل مشاهده است و یا همانند کارخانه ای در ایرلند که پلاستیک های زباله شده را به منسوجات سبک وزن موسوم به فلیس تبدیل می کند".

انتقال به اقتصاد چرخه ای می تواند تا 580 هزار شغل در اروپا تولید کند و این مدل می تواند به مبارزه با گرم شدن کره زمین کمک کند.

شین کولگن می افزاید: "اقتصاد چرخه ای واقعا یک موقعیت برد – برد ایجاد می کند. کمیسیون اروپا گفته است که تا سال 2030 ما قادر خواهیم بود که انتشار کربن را در اتحادیه اروپا تا 450 میلیون تن در سال بر اساس مدل اقتصاد چرخه ای کاهش دهیم.

آن گالیگان درباره رمز موفقیت شرکتشان می گوید: "رمز موفقیت ما طراحی و توسعه محصولات سطح بالا و سازگار با محیط زیست است که می تواند به مدت طولانی عمر کنند. این خصوصیات، شرکت ما را منحصر بفرد و ما را نسبت به رقبایمان ممتاز می کند".

 

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► بزرگترین سازندگان رآکتـورهای اتـمـی
بسته بندی هایی قابل بازیافت برای مواد غذایی ◄

مطالب مرتبط
بنر