آشپزی نوین با کمک چاپگرهای سه بعدی

چهارشنبه ، 15 مهر 1394 ، 11:46

بانکی دات آی آر: آینده فناوری مربوط به مواد خوراکی در جریان کنفرانس چاپگرهای سه بعدی مواد خوراکی در اواخر ماه آوریل در شهر فنلو در هلند به نمایش درآمد. بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه بر این باور هستند که چاپ سه بعدی غذاها شیوه آشپزی و خوراک را دگرگون خواهد کرد.
شرکت "بای فلاو" (By Flow) چاپگرهای همراه سه بعدی مواد خوراکی را ارائه کرده است. چاپگری که قادر به تولید شکلهایی بی عیب و نقص از خاویار میوه ای است. در حالی که چاپگرهای سه بعدی مواد خوراکی هنوز رواج زیادی ندارند، مارچو بارادس، مسئول امور فروش شرکت "بای فلاو" معتقد است در آینده این چاپگرها در آشپزخانه ها حضور خواهند داشت.
وی می گوید: "ما در حال بازگشت به زمانی هستیم که مایکروویوها وارد آشپزخانه ها شدند و مردم در ابتدا می گفتند ما غذایمان را در مایکروویو گرم نمی کنیم چون کار با آن را بلد نیستیم. این فناوری متفاوت است اما ادامه همان جریان است. وقتی از نظر ذهنی آماده شدید که آن را در آشپزخانه تان بگذارید می توانید غذایتان را هم چاپ کنید".
شرکت "پرینت تو تیست" (Print2Taste) آخرین نمونه از وسایل آماده اتصال خود را معرفی کرده است که به فرد اجازه می دهد شکلی ساده را بر روی تبلت نقاشی کند. این شکل سپس با یک ماده ژلاتینی شیرین چاپ می شود. قسمت بالای این چاپگر به طور ویژه برای پردازش مواد غذایی درست شده است. مسئول بازاریابی شرکت "پرینت تو تیست" می گوید که این چاپگر با توجه به نیازهای فرد قابل تنظیم است.
وی می افزاید: "طراحی این چاپگر به فرد بستگی دارد و به همبن دلیل شخصی است. اگر فردی کمبود ویتامین دی داشته باشد می تواند کمی ویتامین دی اضافه کند. اگر کمبود دیگری داشته باشد و مثلا به اندازه کافی غذا نمی خورد، می تواند انرژی بیشتری را به شکل پروتئین یا چربی اضافه کند. افرادی که مرض چاقی یا اضافه وزن دارند می توانند میزان فیبر را افزایش دهند تا زودتر سیر شوند و کالری زیادی را مصرف نکنند".
در حال حاضر برخی از فروشگاهها در اروپا در حال آزمایش چاپ سه بعدی کیکهای سفارشی هستند. برخی از رستورانها هم به ارائه دسرهای چاپ شده می پردازند. چاپ غذاها می تواند آینده شیوه تولید آنها باشد.

برگرفته از Business insider

مترجم: مهرداد دستورانی

► خیز اقتصاد ایران پس از برجام!
رآکتور گداخت هسته ای، انجام آنچه که در خورشید اتفاق می افتد بر روی زمین ◄

مطالب مرتبط
بنر