تهيه اساس‌نامه صندوق‌هاي قرض‌الحسنه براي تبديل به بانك

چهارشنبه ، 27 خرداد 1388 ، 13:05

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خبر داد كه در پي اخطار بانک مرکزي به موسسات پولي و مالي مقدمات تبديل صندوق‌هاي قرض‌الحسنه به بانک قرض‌الحسنه مهيا شده است.

علي آقامحمدي به مشخص شدن جايگاه قرض‌الحسنه در نظام بانكي كشور تاكيد كرد و گفت: در قرآن بر امر قرض‌الحسنه به عنوان يك روش تاكيد شده و وام‌هاي خرد كشور بايد در قالب اين سيستم سامان‌دهي شوند اما نظام قرض‌الحسنه بايد از نظام بانكي تفكيك شود. خوشبختانه در حال حاضر بانک ملي در حال تبديل صندوق پس‌انداز ملي به صندوق پس‌انداز قرض‌الحسنه ملي است.

وي ادامه داد: بدين ترتيب عمليات قرض‌الحسنه از طريق برخي شعب منتخب در عصرها انجام مي‌شود و هزينه‌اي هم براي ايجاد شعب اضافي پرداخت نمي‌شود. علاوه بر آن بانک قرض‌الحسنه مهر ايرانيان هم تاسيس شده كه مي‌تواند در زمينه جمع‌آوري و بکارگيري منابع قرض‌الحسنه نقش مثبتي ايفا كند.

وي همچنين به اخطار بانک مرکزي به موسسات پولي براي قانون‌مند شدن اشاره كرد و گفت: بر همين اساس صندوق‌هاي قرض‌الحسنه اساس‌نامه‌اي تهيه كرده‌اند تا تبديل به بانک قرض‌الحسنه شوند و سازمان اقتصاد اسلامي به عنوان ناظر اين صندوق‌ها آنها را تجميع مي‌كند تا مقدمات لازم براي تبديل به يک بانک و اخذ مجوز از بانک مرکزي فراهم شود.

وي بر وجود قرض‌الحسنه به عنوان يك سنت اسلامي در كشور تاكيد كرد و گفت: هنگامي كه 20 تا 30 درصد از مردم ما با وام‌هايي در حدود 20 ميليون تومان مي‌توانند سرمايه در گردش و حتي سرمايه‌گذاري خود را تامين كنند بايد از اين نظام استفاده كرد و مي‌توان 20 درصد از منابع بانكي را به سمت قرض‌الحسنه هدايت كرد. اما متاسفانه تا اين اواخر بانك مركزي حاضر نبود حتي آيين‌نامه‌ آن را تنظيم كند و دائم كنترل و تعيين سقف مي‌كرد.

وي همچنين پيشنهاد تبديل منابع ارزي دولت به سرمايه اين بانك را مطرح کرد و گفت: در اين صورت مي‌توان علاوه بر نيازهاي ضروري مثل ازدواج نيازهاي شغلي مردم را هم برطرف كرد و از ورود سرمايه دولت به صورت مستقيم به بازار جلوگيري كرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► بحران هنوز ادامه دارد
تحركات در بازار وام مسكن ◄

مطالب مرتبط
بنر