فناوری سبز برای تولید برف

يكشنبه ، 26 مهر 1394 ، 11:55

 

بانکی دات آی آر: وقتی برف کافی در پیست اسکی نباشد، ازدستگاه ساخت برف مصنوعی استفاده می شود. ولی این روش گران تمام می شود و هنگامی که درجه هوا بالاتر از صفر است دستگاه قادر به ساخت برف نمی شود.
دو مهندس ایتالیایی که در کوه های آلپ ایتالیا زندگی می کنند، دستورالعمل تبدیل آب به برف را به تکامل رسانده اند. آنها تنها در چند ثانیه آب را بدون استفاده از مواد شیمیایی به کریستال برف تبدیل می کنند. آنها نام این برف را "نو وه اکس ان" (Neve X N) گذاشته اند که به معنای برف همیشگی است.
فرانچسکو بزانا، مهندس و مخترع می گوید: "دستگاه ما به دو دلیل از دستگاه قبلی متفاوت است. اول اینکه دستگاه ما فقط یک دهم نیروی برق دیگر دستگاه، انرژی مصرف می کند و دوم اینکه دستگاه ما در هر گونه شرایط آب و هوایی قادر به تولید همان مقدار برف است".
در داخل دستگاه، بخار با فشار بالا خلایی ایجاد می کند که باعث تبدیل آب به برف آبکی می شود. وقتی این برف آبکی از دستگاه خارج می شود، اکسیژن هوای آزاد آنرا به کریستال برف تبدیل می کند، حتی در دمای پانزده درجه بالای صفر.
این دستگاه با مصرف 27 کیلو وات نیرو (چهار کیلو وات برق و بقیه از نیروی حرارتی) نیم متر مکعب برف در ساعت تولید می کند. نیروی حرارتی از صفحه های خورشیدی تامین می شود.
فابیانو ماتوری، مهندس و مخترع می گوید: "هدف از دستگاه سازننده ی "برف همیشگی" استمرار در فصل اسکی است. ما می خواهیم در نقطه های مختلف پیست، دستگاه های ساخت برف قرار دهیم تا همه جا بطور یکنواخت پوشش داده شود".
این دو مهندس هم اکنون در حال ساخت دستگاه بزرگتری هستند که قادر به تولید پنج متر مکعب برف در ساعت باشد.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► روباتی به شکل حشره با کاربردهای مختلف
عینکی با فناوری فراصوت برای کمک به نابینایان ◄

مطالب مرتبط
بنر