ترکدین حباب دات کام؛ اوایل 2000

چهارشنبه ، 6 آبان 1394 ، 13:30

بانکی دات آی آر: استقبال فراوان اواخر دهه 1990 از تجارت الکترونیکی و افزایش ارزش شرکتهاي اینترنتی، به حباب دات کام معروف شد؛ حبابی که در سالهاي 2000 و 2001 ترکید. از مارس تا آپریل سال 2000 شاخص بازار سهام ابـر فنآوری در نزدک(NASDAQ) 2.34درصد و در داوجونز(DowJones) نزدیک به 6.5 درصد افت کرد.
قیمت سهام آمازون، ای بی و اینترنت کپیتال (Interner Capital) نیز با کاهش های چشمگیری روبرو شد. این سقوط به سرعت شور و هیجان تجارت الکترونیکی را آرام کرد. بسیاري از شرکت هاي اینترنتی ماندد (boo.com)نیز اعلام ورشکستگی کردند.

در منطقه ی خلیج سان فرانسیسکو 80 درصد از دات کام ها در سالهاي 2000 و 2001 دست از کار کشیدند و همین امر موجب از بین رفتن 30 هزار فرصت شغلی که به طور مستقیم وابسته اینترنت بودند، شد.
بحران دات کام عمدتا به انتظارات نه چندان واقع گرایانه از تجارت الکترونیکی و نیز ارزشگذاری بیش از حد شرکت هاي اینترنتینسبت داده میشود. تصورات اغراق آمیز از فعالان سیلسکون ولی و وال استریت، توجه بیش از حد و تا حدودی غیر واقعی روزنامه نگاران و ماموران دولت از تجارت الکترونیک، همگی منجر به بزرگ شدن حباب دات کام شد و نهایتا ترکیدن این حباب شد. و این به معناي کاهش سرمایه گذاري، کند شدن رشد بهره وري و کاهش سود دهی بود.

برگرفته از elsevier

مترجم: مهرداد دستورانی


► عصر طلایی تجارت الکترونیکی؛ اواسط دهه ی 90
وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در نیمروز 6 آبان 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر