چرا نرم افزارها با پرداخت ماهیانه(SAAS) ارزان تر و کاراتر هستند؟

سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 10:23

بانکی دات آی آر:ده سال پیش وقتی یک کسب کار کوچک یا بزرگ نیاز به یک نرم افزار داشت، یک مستند RFP (درخواست برای ارائه پیشنهاد نامه)تولید می کرد و یک مسابقه(مناقصه) بین شرکت های نرم افزاری برگزار می کرد و آن شرکت ها پیشنهادنامه های خود را  برای گرفتن این پروژه نرم افزاری ارائه می کردند و یک نفر برنده می شد.

مثلا وقتی یک شرکت بزرگ یک نرم افزار اتوماسیون می خواست، یک پروژه چند صد میلیونی با زمان یک ساله تعریف می شد و با یک شرکت نرم افزار برای اجرای این پروژه قرارداد منعقد می شد.

اغلب این پروژه ها موفق نمی شد، چند دلیل ساده وجود داشت:

تغییر نیازمندیهای شرکت ها در طول زمان اجرای پروژه، پروژه یک ساله را به یک پروژه چند ساله تبدیل می کرد

عدم مدیریت تغییرات نیازمندی ها مسبب آن می شود که هزینه های پروژه با هزینه کرد شرکت نرم افزاری مطابقت نکرده و شرکت در پروژه متضرر شود و به یک شرکت ضعیف از نظر مالی تبدیل شود.

.یک شرکت ضعیف نمی توانست بعد از تولید نرم افزار، نرم افزار را به صورت خوبی پشتیبانی کند

چند سال بعد شرکت های هوشمندی از همین پروژه ها، پکیج های آماده نرم افزاری تولید کردند و فرایند تهیه نرم افزار تغییر کرد، شرکت ها بعد از ارائه RFP یکی از این پکیج ها را انتخاب می کردند و با هزینه چند ده میلیونی آنها را تهیه می کردند(یعنی هزینه ها 10 ها برابر کمتر شد). در زمان خیلی کمتری پکیج نصب می شد و آن شرکت ها از این پکیج ها استفاده می کردند. ( هم اکنون اغلب شرکت های در ایران از این گونه نرم افزارها استفاده می کنند، نرم افزار هلو، نرم افزارهای همکاران سیستم، نرم افزارهای شرکت چارگون و ...)

باز این گونه از نرم افزارها به چند دلیل مشخص ایده آل نیستند.

این نرم افزارها برای شرکت های کوچک و متوسط هنوز هم خیلی گران بودند.

با توجه به نصب این نرم افزارها در شرکت ها، شرکت های نرم افزاری مشکلات زیادی در پشتیبانی این نرم افزارها خواهند داشت
ترس از هزینه های سنگین نصب مجدد، باعث این می شود که شرکت های نرم افزاری علاقمندی زیادی به بروزرسانی مداوم نداشته باشند.

شرکت های نرم افزاری برای پشتیبانی مشتریان خود نیاز به نیروهای انسانی زیاد و با هزینه بالا داشتند به همین دلیل سودآوری کمی ایجاد می کنند و کم کم ضعیت می شوند.

شرکت های ضعیف در مقابل تغییرات تکنولوژی کند تر شده و محصولات خود را نمی توانند با اتفاقات روز همراه کنند و مشتریان ناراضی بیشتر می شود.

اما در چند سال اخیر مفهوم نرم افزار در قالب سرویس(software as service - saas) اغلب فرمول ها را تغییر داد.

بالاخص در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط

شکل داستان تغییر کرد

شما به جای خرید یک نرم افزار به قمیت 10 میلیون تومان(و البته خرید سخت افزارهای مورد نیاز یک کامپیوتر یا سرور) و پرداخت حداقل هزینه پشتیبانی 2 میلیونی در سال(20 درصد مبلغ خرید اولیه) و احتمالا هزینه های گاه به گاه ارتقاء، اکنون می تواند با هزینه 200.000 تومان در ماه از نرم افزاری بهتر از آن نرم افزار استفاده کنید، بدون هیچ گونه هزینهِ دیگر(سخت افزار، پشتیبانی و ...)

برای روشن شدن این جنس از نرم افزارها  بگذارید داستان را با نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) ادامه دهیم
در این نرم افزارها هم، همین سیر مطرح شده در این مقاله طی شده است.

سال 2008، بیش از 88درصد کسب و کارها کوچک و متوسط از پکیج های آماده CRM استفاده می کردند و فقط 12 درصد از نرم افزارها با پرداخت ماهیانه این عدد در سال 2014 کامل برعکس شد یعنی 87درصد نرم افزار با پرداخت ماهیانه و فقط 13 درصد پکیج آماده! (مرجع این گزارش را اینجا ببینید.)

 

 

 

پیش بینی می شود تا چند سال آینده پکیج های نرم افزاری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به تاریخ نرم افزار بپیوندند

هم اکنون بسیاری از نرم افزار از قبیل حسابداری، مالی، انبار، پرسنلی در دنیا به این گونه ارائه و استفاده می شوند

اما چرا در همین حوزه نرم افزارهای CRM نرم افزار Saas ( یا همان نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه) ارزان تر و کاراتر است.

اغلب این گونه از نرم افزارها نسخه آزمایشی دارند و شما با استفاده از آن می توانید بعد از اطمینان از کارا بودن این نرم افزارها آن را خرید کنید.

ارزانی این نرم افزارها که کاملا مشخص است، شما اگر همان 10 میلیون تومان را در بانک بگذارید با سود آن می توانید هزینه این نرم افزارها را پرداخت کنید علاوه براینکه دیگر هزینه پشتیبانی، سخت افزار و ارتقاء را نمی دهید.

این نرم افزارها با تجمیع ایده های مشتریان خود به سرعت به روز می شوند و شما بابت این ارتقاء ها و استفاده از این ایده ه  هیچ هزینهء دیگری پرداخت نمی کنید.

از این نرم افزار بدون نصب هیچ چیزی و فقط از طریق مرورگر استفاده می کنید

داده های شما توسط متخصصین این حوزه ها به صورت حرفه ای پشتیبانگیری و نگهداری می شود، با خراب شدن هارد کامپیوترتان و یا دزدیده شدن لپ تاپ تان، داده های شما از بین نخواهد رفت.

این نرم افزارها از هر کجای دنیا قابل دسترسی هستند، چه شرکت، چه خانه، چه سفر، چه در تاکسی شما می توانید از این نرم افزارها استفاده کنید.

این نرم افزارها شرکت های قوی تری در حوزه نرم افزار می سازند، شرکت های قوی تر می توانند سرویس بهتری به مشتریان خود بدهند.

همین ویژگی ها باعث شده است ده ها میلیون شرکت در سرتاسر دنیا از نرم افزارهای CRM مانند zoho یا suger crm به صورت پرداخت ماهیانه استفاده کنند.

آیا می دانستید هم اکنون شما از نسخه های رایگان نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه از قبیل Gmail، DropBox و ... استفاده می کنید؟ به نظر شما یک فایل PDF در Gmai یا Dropbox شما امن تر است یا در هارد لپ تاپ تان؟


نظر شما چیست؟ ایران چقدر فاصله با نرم افزارهای SAAS دارد؟

منبع: http://www.didarcrm.ir/post/saas-crm/p91513198.loco

► 29 موردی که نباید در رزومه‌ی کاری‌تان ذکر کنید
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 12 آبان 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر