در حاشیه ی نشست جهانی تغییرات آب و هوایی؛ آینده کره ی زمین از دید کارشناسان(بخش دوم)

سه شنبه ، 24 آذر 1394 ، 09:50

بانکی دات آی آر: در حاشیه اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس، یک سوال بسیار مهم اینست: آینده سیاره زمین چیست؟ چه چیزی در یکصد سال، پانصد، و یا حتی یک هزار سال آینده رخ می دهد؟

دو نفر از متخصصان محیط زیست به سوالات پاسخ میدهند؛ ژان نوئل تی پات (Jean-Nöel Thépaut)، مدیر "سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک در مرکز اروپایی پیش بینی های میان مدت هواشناسی"؛ و اندرو شفرد(Andrew Shepherd)، استاد "بخش نظارت زمین شناختی دانشگاه لیدز".

چیزهایی را که با اطمینان درباره آینده زمین می دانیم کدامها هستند؟

ابتدا با اطمینان حرف زدن در مورد آینده برای یک محقق کار آسانی نیست. آنها بیشتر می گویند احتمال خیلی قوی دارد و یا امکان پذیر است. با اطمینان تنها می توانیم درباره امروز زمین صحبت کنیم. بنابراین میانگین دمای زمین بالا رفته است، سطح دریاها بالا آمده است، یخچالهای قطبی آب می شوند.

آیا در سالهای آینده همچنان می توانیم امیدوار باشیم که قطب شمال همچنان سفید و پربرف باشد؟

براساس آنچه امروز می دانیم شرایط آب و هوایی نیمکره شمالی در سالهای آینده کاملا تغییر خواهد کرد. قطعه های یخ دریایی کاملا ذوب می شوند و این را به یقین امروز هم مشاهده می کنیم. ورقه های یخی قطب شمال، آنتارتیک و گرینلند از فضا شبیه هم هستند، قطعات بزرگ سفید، اما در داخل آنها طرفیت بسیار پایینی از یخ وجود دارد. به همین ترتیب انتظار داریم که بیشتر آنها بزودی کاملا آب شوند، خوب سطح دریاها بالاتر می آید. به همین دلیل ساکنان زمین باید با این تغییرات کنار بیایند.

ادامه دارد...

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی



► کدام کشورها بیشترین میزان سرمایه گذاری را جذب میکنند؟
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 24 آذر 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر