ساخت هواپیما با چاپگرهای سه بُعدی

پنجشنبه ، 26 آذر 1394 ، 09:56

بانکی دات آی آر: طراحی قطعات بوسیله رایانه و تولید آنها بوسیله یک پرینتر(چاپگر) سه بعدی، در حال تبدیل شدن به امری عادی است؛ این روش در صنایع هوانوردی جایگاه پیشتازی دارد.

در کارخانه ایرباس در هامبورگ، چاپگرهای لیزری سه بعدی می توانند قطعات فلزی گوناگونی برای طیف وسیعی از قطعات ایرباس تولید کنند که سبک تر، مقاوم تر و بسیار ارزان تر هستند. صدها قطعه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بر روی ایرباس 350 نصب شده است. این روش 70 درصد از نظر زمانی و 80 درصد هزینه تولید را کاهش می دهد.

مدیر بخش فناوریهای جدید ایرباس می گوید: "این کار بسیار جالبی است، این قطعه بخشی از سیستم سوخت است که شامل دو لوله تعبیه شده در یک لوله است و معمولا از ده بخش جوش داده شده ساخته شده است. با چاپگرهای سه بعدی این امکان را داریم که دو لوله را در یک لوله دیگر جای بدهیم و آنرا تولید کنیم. در این حالت وزن قطعه کاهش می یابد اما جالبترین نکته این است که هزینه ها را تا 30 درصد کاهش می دهیم".

چاپگرهای سه بعدی می توانند یک شیء سه بعدی را از یک فایل دیجیتال تولید کنند؛ آنها این قابلیت را دارند که  فایل ها را با استفاده از پودرهای پلاستیک و فلزات مختلف از جمله تیتانیوم و فولاد، به قطعات مکانیکی واقعی تبدیل کنند.

مدیر یکپارچه سازی سیستم ها در ایرباس می گوید: "از نظر من امروزه بیشترین سود برای شرکت های هواپیمایی کاهش دادن وزن هواپیماست. با کاهش وزن در هزینه ها تولید هواپیما صرفه جویی می کنیم. این راهی است برای بهبود مصرف سوخت و صرفه جویی در هزینه سوخت هواپیماها. این کار همچنین به بهبود درآمد شرکت های هوایی و همچنین کارآمدی بهتر هواپیما می انجامد".

اولین پرواز یک هواپیمای تجاری با قطعات فلزی سه بعدی در سال 2016 میلادی انجام خواهد شد و تولید انبوه آنها با 30 تن قطعات فلزی تولید شده با چاپگرهای سه بعدی در سال 2018 خواهد بود.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► ایجاد هزاران شغل با مدیریت صحیح پسماند
کاهش سوخت و دود خودرو با استفاده از هیدروژن ◄

مطالب مرتبط
بنر