خانه سازی سبز به روش چاپ سه بعدی

پنجشنبه ، 3 دی 1394 ، 08:23

بانکی دات آی آر: معماران هلندی در حال ساخت خانه ای به روش چاپ سه بعدی هستند و امیدوارند با این کار علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، انقلابی در صنعت خانه سازی بوجود آورند. ماده به کار رفته در این خانه ها پلاستیک آلی است یعنی ماده ای که به وفور در کشورها یافت می شود.

هانس ورمولن(Hans Vermeulen)، از طراحان این پروژه می گوید که این شیوه خانه سازی هیچ نوع زباله ای بر جا نمی گذارد. شاید با این شیوه نتوان زیباترین خانه ها را ساخت اما می توان شیوه ای از شهرسازی سازگار با محیط زیست را برای آینده بوجود آورد.

مهندسان این پروژه در حال حاضر در حال ایجاد تکنیک جدیدی برای ساخت دیوار به شیوه یکپارچه هستند که این به معنای ساخت دیوار با تمام ملزومات آن مانند سیستم های آب، برق و دیگر تاسیسات است. آنها در تلاشند تمام این مجموعه یکپارچه را به شیوه ای هوشمندانه خلق کرده و تا جایی که ممکن است از مواد مورد استفاده بکاهند و در نهایت خانه ای هوشمند بسازند.

قرار است در نهایت  خانه هایی ساخته شوند که بتوان قطعات آن را بسادگی از هم جدا و در مکانی دیگر، آنها را دوباره به هم متصل کرد.
مسئول پروژه می گوید: "در حال حاضر صنعت ساخت و ساز به این موضوع محتاطانه می نگرد درحالیکه زندگی دیجیتالی می تواند این صنعت را بطور کامل به یک صنعت سبک تر و منعطف تر تبدیل کند. بگونه ای که شما بتوانید بصورت آنلاین ایده هایتان را با دیگران در میان بگذارید و محله تان را ارتقاء بخشید. یا ایده هایتان را در سراسر جهان به اشتراک بگذارید و سپس نتیجه نهایی را برای دستگاه سازنده (چاپگر3D) بفرستید".

تا سال 2017 میلادی با ساخت بلوکهای ساختمانی به شیوه سه بعدی، بنایی با سیزده اتاق و به سبک خانه های سنتی هلندساخته خواهد شد. سال گذشته نیز یک شرکت چینی آپارتمانی پنج طبقه را به شیوه چاپ سه بعدی و با استفاده از مواد بازیافت شده ساخت. انتظار میرود با پیشرفت چاپگرها و افزایش انواع مواد اولیه، این سبک خانه سازی متداول تر شود.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► کارکرد فناوریهای فضایی بر زندگی روزمره ی انسان(بخش اول)
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 3 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر