ابزاری برای دیدن نامرئی ها

پنجشنبه ، 3 دی 1394 ، 09:08

بانکی دات آی آر: محققان در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در حال کار بر روی سامانه ای هستند که هدف آن مرئی کردن نامرئی است. این دستگاه که "میکروسکوپ حرکتی" (motion microscope) نام دارد حرکات بسیار ظریف در پیکسل های ویدیو را تا جایی تقویت می کند که با چشم انسان قابل تشخیص شوند. تیمی از محققان دانشکده علوم رایانه ای دانشگاه ام. آی. تی. در حال آزمایش این فناوری هستند.

برای مثال لرزش های ناشی از صدای یک بلندگو، حرکاتی در یک لیوان ایجاد می کند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست اما به لطف فناوری میکروسکوپ حرکتی، میتوان با نگاهی کاملا جدید به لیوان آب مورد نظر نگریست.  اینها چیزهاییست که مردم پیش از این هرگز ندیده اند و اما اکنون امکان مشاهده ی این حرکات نامرئی فراهم شده است. میکروسکوپ حرکتی راهی است برای به تصویر کشیدن حرکات ریزی که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.

در این روند از شی مورد آزمایش فیلمبرداری می شود و پس از انتقال ویدیو به یک دستگاه رایانه، نرم افزار جدیدی روی پیکسل به پیکسل آن کار می کند. سپس تکان های کوچک پیکسل ها تقویت شده و حاصل آن با ویدیوی اصلی ترکیب می شود. با این دستگاه می توان حتی گردش خون و ضربان قلب را از طریق مشاهده تغییرات جزئی در رنگ پوست صورت انسان تشخیص داد. میتوان یک دستگاه کنترل علائم حیاتی داشت و بدون نیاز به اتصال هیچگونه دستگاه به بدن ضربان قلب و ریتم تنفس را سنجید.

اما این فناوری علاوه بر علوم پزشکی، می تواند در صنایع دیگر مانند جاده سازی نیز به کار آید و حرکات ظریف پل ها و تونل ها را ثبت کرده و نقشی پیشگیرانه ایفا کند. محققان معتقدند حاصل این تحقیق، دریچه ای جدید بر جهانیست که هرگز از حرکت باز نمی ایستد!

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► بحران هویت در جامعه‌ی تبلت‌ها!
کارکرد فناوریهای فضایی بر زندگی روزمره ی انسان(بخش اول) ◄

مطالب مرتبط
بنر