3 دستور کار مهم جلسه امروز شورای پول و اعتبار

سه شنبه ، 6 مرداد 1388 ، 14:10

 

عضو شورای پول و اعتبار سه دستور کار جلسه امروز شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

حسین رحمانی نیا از برگزاری دومین جلسه رسمی شورای پول و اعتبار امروز بعد از ظهر در بانک مرکزی با حضور اعضا خبرداد و گفت: جلسه دو هفته گذشته این شورا، جلسه ای فرعی تلقی می شد.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: در جلسه امروز سه موضوع از جمله بانکهای خصوصی و بررسی تقاضای بانکهای خصوصی همچون تات و دی و اساسنامه و نحوه کار آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

ادامه گزارش تحولات پولی کشور در سال 87  و بررسی یادداشت های صورتهای مالی بانک مرکزی نیز در دستور کار جلسه امروز شورای پول و اعتبار قرار دارد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی مجوز اولیه بانک تات را تائید کرده اما اساسنامه این بانک و سایر بانکهای خصوصی که درخواست مجوز نموده اند، در شورا مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار می گیرد.

رحمانی نیا ادامه داد: این بانکها تماما با سرمایه داخلی تشکیل می شوند و کارهای مقدماتی تشکیل آنها انجام شده به نحوی که بانک تات هم اکنون در مرحله پذیره نویسی قرار دارد، البته این بانکها برای تشکیل رسمی نیاز دارند که اساسنامه آنها در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی دومین موضوع مهم جلسه امروز شورا را بررسی آئین نامه صندوقهای قرض الحسنه و ارتباط بخشی به نحوه کار آنها اعلام کرد.

عضو شورای پول و اعتبار در مورد تصویب اختصاص تسهیلات به ایران خودرو در جلسات اخیر شورای پول و اعتبار اظهار داشت: در دور جدید جلسات شورا و همچنین در جلسه ای که در روز جاری برگزار خواهد شد، تصویب پرداخت تسهیلات به این ایران خودرو در دستور کار نبوده است و ممکن است این موضوع درجلسات دوره گذشته شورا اتفاق افتاده باشد.

همچنین محمود بهمنی گفت: در جلسه امروز شورای پول و اعتبار درباره ایجاد بانکهای خصوصی جدید و تدوین آئین نامه های صندوقهی قرض الحسنه تصمیم گیری می شود.

در اولین جلسه شورای پول و اعتبار در دور جدید گزارش عملکرد پولی و اعتباری سال 87 کشور توسط بانک مرکزی به  اعضای شورا ارائه شد و این عملکرد مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اعضا سئوالات و پاسخهایی را مطرح کردند.

همچنین مقرر شد که هر تصمیمی که در مورد مسائلی همچون نقدینگی، سیاستهای انقباضی و انبساطی پولی اتخاذ می شود، در شورا انجام شود و با بررسی و تصویب شورا باشد.

بررسی چالشهای پیش روی بانک مرکزی در زمینه های پولی، اتخاذ تمهیدات لازم، کمبود نقدینگی در بنگاههای تولیدی و تورم در جلسه گذشته مطرح شد. در این جلسه نک مرکزی برنامه های خود را در مورد کنترل نقدینگی و انضباط بخشی سیستم پولی و بانکی گزارش کرد.

همچنین مقرر شده است که از این پس کمیسیونهای تخصصی شورا که مشترک از نمایندگان اعضای شورا خواهد بود، در خصوص مباحث مربوطه تشکیل جلسه دهند و ماحصل آن در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

شورای پول و اعتبار به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 تاسیس شده است.

این شورا وظایفی از قبیل مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره سیاست کلی بانک مرکزی و نظارت بر امور پولی و بانکی کشور، تصویب آئین نامه‌های مذکور در قانون پولی و بانکی، اظهارنظر در مسایل بانکی، پولی و اعتباری کشور و همچنین اظهار‌نظر نسبت به لوایح مربوط به وام یا تضمین اعتبار و هر موضوع دیگری که از طرف دولت به شورا ارجاع می‌شود، را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

► کاندیداهای تیم اقتصادی دولت دهم معرفی شدند
علت كاهش تدريجي حقوق‌ها چيست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر