فناوریهای برتر LEDها(بخش دوم)

پنجشنبه ، 17 دی 1394 ، 10:04

بانکی دات آی آر: ال ای دی ها امروزه در بسیاری از پروژه ها کارآیی دارند. مهمترین آن تهیه نور با کیفیت بالاست. اما اورگانیسم های نورافکن "دی یود"(Diode) که OLED نام دارند، چشم اندازهای گسترده ای را در مقابل دانشمندان قرار داده اند.

برخلاف ال ای دی ها که نقاط نورانی تولید می کنند، دی یودهای طبیعی یک سطح را کاملا نورانی می کنند. مشکل اصلی دی یودها نورانی در LEDها، گران بودن و طرز تولید دشوار آنهاست. برخی از محققان اروپایی سعی می کنند با کمک فناوریهای جدید در زمینه چاپ و چاپ سه بعدی، LEDهایی تولید کنند به نازکی یک ورق پلاستیک و یا آلومینیوم که می تواند نور را روی سطح بگستراند و کاملا نرم و قابل استفاده باشد.

یکی از محققان دانشگاه دلفت در اینباره می گوید: "این ورقهای نورانی کاملا نرم و قابل استفاده در بسیاری از موارد هستند. البته در سالهای آینده در نظر داریم کاغذهای نورانی تولید کنیم که می توان آنها را مچاله کرد و دوباره از آنها استفاده کرد؛ یا چیزی مانند دستمال کاغذی اما این بار نورانی! اما برای تولید نور واقعی روی این ورقه های چاپی دانشمندان به چند سال تحقیق و مطالعه نیاز دارند".

فناوریهای تولید انواع طیفهای نوری به دانشمندان امکانهای زیادی برای فردا می دهد. استفاده از این فناوریها بسیار گسترده است و حتی می تواند امروز در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه از فناوریهای نوری برای کنترل محصولات کشاورزی میزان سلامت و پاکی آن استفاده می شود.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► زیورآلات الکترونیکی متصل به اسمارت فون
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 17 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر