توانبخشی حرکتی بیماران با گـیـم رایانه ای

يكشنبه ، 20 دی 1394 ، 11:10

بانکی دات آی آر: بیمارستان ملی اعصاب و جراحی اعصاب در لندن، مانند بسیاری از بیمارستان های دیگر، برای توانبخشی به بیماران سکته مغزی، از روبات استفاده می شود.

در بخش فیزیوتراپی این مرکز، یک روبات که به یک نرم افزار گـِیـم کامپیوتری متصل است، انجام حرکات خاص و تکرار آنها را برای بیمار راحت تر می کند.

به گفته فیزیوتراپیست ها برای ایجاد تغییر در وضعیت بیمار، یک حرکت خاص دست کم باید پانصد بار تکرار شود. متخصص ارشد فیزیوتراپی بیمارستان می گوید: "استفاده از این روبات به برنامه توانبخشی بیماران تنوع می دهد و باعث تمایل آنها به انجام حرکات و تمرکز بیشتر آنها می شود، این حرکات برای بهبود آنها ضروری است. با این حال نمی توانیم همه کار توانبخشی را با روبات انجام بدهیم و فیزیوتراپیست نداشته باشیم. روبات نمی داند کدام ماهیچه بطور خاص ضعیف است و باید تقویت شود".

ابتدا، دامنه حرکت و توانایی دست بیمار به دستگاه منتقل می شود، سپس روبات دست بیمار را با زاویه بسیار دقیق هدایت می کند.
به گفته ی یکی از بیمارانی که از این درمان خاص استفاده کرده است: "وقتی مدت طولانی از دست مان استفاده نکرده باشیم، فراموش می کنیم چه توانایی هایی داریم. با استفاد ه از این ابزار بیمارستانی (روبات) بیمار برای بکار انداختن مجدد دست ناتوانش تشویق میشود".
استفاده از این ابزارهای تازه به معنی بی نیازی به شیوه های معمول فیزیوتراپی نیست، اما شاید بتوان انجام حرکات بسیار تکراری را به ماشین ها سپرد.

برگرفته از discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

 

► عیب یابی هواپیما با صوت
تبلیغات جذاب تر با فناوری واقعیت افزوده ◄

مطالب مرتبط
بنر