فناوریهای سبز برای تغییر جهان

دوشنبه ، 21 دی 1394 ، 10:41

بانکی دات آی آر: فناوری سبز و هماهنگ با محیط زیست این روزها بسیار باب است. نمایشگاه پلوتک (Pollutec) لیون هم به همین مقوله پرداخته است. در این نمایشگاه حدود 2200 شرکت کننده از 33 کشور محصولات خود را عرضه کردند. محصولاتی که با بهره گیری از فناوری روز، خطرات کمتری را متوجه طبیعت می کنند.

مدیر نمایشگاه "پلوتک"، از محصولات امسال می گوید: "هدف اختراعاتی که امسال ارائه شده بازار محیط زیست و انرژی است. اینها راه حل هایی کارا و در عین حال بادوام هستند و می توانند به توسعه پایدار کمک کنند. برای مثال در زمینه هایی چون مدیریت زباله، مدیریت آب، تولید انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت ریسک و تصفیه هوا".

انرژی های تجدیدپذیر
شرکت فرانسوی (Armor)، ورق آلی فتوولتاییک (photovoltaic) تازه ای ارائه کرده که بسیار انعطاف پذیر است. این ورق قادر است هر نوع نور را به انرژی بدل کند. بر روی سطوح بسیاری قابل نصب است و در قیاس با صفحه های خورشیدی معمول، گامی به جلو به حساب می آید.

کارشناس فناوری خورشیدی شرکت می گوید: "تازگی این محصول این است که ورقی خورشیدی است که نور را به انرژی تبدیل می کند. برخلاف صفحه خورشیدی که سنگین و سخت است و هر متر مربع آن هشت کیلو وزن دارد و باید آن را بر سطحی صاف نصب کرد، این یکی نرم، منعطف و سبک است. هر متر مربعش تنها چند صد گرم می شود. یعنی می شود آن را مثلا روی سطوح محدب، مثل یک تیر چراغ، نصب کرد تا انرژی مورد نظر را تامین کند".

شرکت فرانسوی (Mennekes)، از یک ایستگاه عمومی شارژ خودرو الکتریک نوآورانه پرده برداری کرد. پس از آنکه خودتان را به کمک کارتی ویژه به سامانه معرفی کردید، می توانید روند شارژ شدن را در تلفن هوشمند خود پیگیری کرده، از دور بر همه گزینه ها مسلط باشید و آمار انرژی مصرفی را دریافت کنید. مثلا می توانید خودرویتان را در طول شب و با برق ارزانتر شارژ کنید.

مدیریت زباله
خیلی پیش می آید که کامیون های جمع آوری زباله، سطل هایی را خالی می کنند که آشغالی درشان نیست و این یعنی هدر رفتن زمان و انرژی. اما از این پس حسگرها خواهند گفت سطل پر است یا خالی.

تا به امروز جمع آوری زباله بر اساس تعیین مسیر و زمانبندی مشخص انجام شده است. سطلهای زباله به صورت روزانه و یا هفتگی، فارغ از اینکه پر هستند یا نه، جمع آوری می شوند. این شیوه هزینه هایی غیرضروری را در پی دارد.

شرکت فنلاندی (Enevo) از حسگرهای فراصوتی بیسیمی بهره گرفته که اطلاعات مربوط به پر و خالی بودن سطل را گردآوری کرده و آن را به یک حافظه رایانش ابری یا (Cloud) ارسال می کنند. سامانه با این داده ها زمانبندی و مسیر ایده آل برای جمع آوری زباله را می نویسد. این اطلاعات از طریق هر وسیله هوشمندی در دسترس راننده کامیون قرار می گیرد.

مدیریت انرژی
گاهی پیش می آید که باتری خودروی شما به نظر از کار افتاده می آید اما در حقیقت سالم است. شرکت فرانسوی (Ecobatec)، دستگاهی ساخته که در عرض چند ثانیه وضعیت باتری را می سنجد. اگر چراغش سبز شود یعنی عمر باتری تان هنوز به ادامه دارد، اما اگر قرمز شود یعنی باید آن را دور انداخت. سازنده این دستگاه بنا دارد در آینده آن را در اماکن عمومی نظیر پمپ های بنزین و پارکینگ ها نصب کند.

مدیریت ریسک
ریل آبی یا واتر ریل، محصولی چند منظوره و انعطاف پذیر برای مقابله با سیل است. این وسیله برای ارتفاعات 30 سانتیمتر تا 2 متری و در مسافتی نامحدود قابل استفاده است. اگر احتمال جاری شدن سیل برود، این وسیله که به سرعت قابل نصب است، نقشی پیشگیرانه ایفا می کند. شرکت فرانسوی آر سی وای (RCY) طراح آن است.

مدیر بازاریابی شرکت میگوید: "این وسیله از لوله هایی تشکیل شده که اول با هوا و سپس با آب پر می شوند. اینها روی یکدیگر قرار می گیرند و می شود با آن از ساختمان ها محافظت کرد. در واقع یعنی جلوی آب را با آب گرفتن".

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► لمس مجازی اشیاء سه بعدی
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 21 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر