نابودی مهم‌ترین جنبه درآمدزایی بانکی

دوشنبه ، 21 دی 1394 ، 15:25

بانکی دات آی آر: رئیس کل بانک مرکزی گفت:ساختار کسب و کار بانکی در حوزه نظام‌های پرداخت، به علت فقر دانش، عدم حسابرسی و رقابت‌های کور و چشم و همچشمی بانک‌ها آسیب دیده و این اتفاق ها منجر به حذف کارمزدها و نابودی مهمترین جنبه درآمدزایی بانک‌ها شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ولی‌الله سیف که در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سخن می‌گفت، بیان کرد: شرایط پساتحریم، به معنی برقراری ارتباط و تعامل کامل با بازار بین‌المللی است. نظام بانکی کشور به لحاظ کسب و کار بیش از یک دهه از روندهای بین‌المللی دور بوده است و به لحاظ تعاملات خرد، نظیر کارت‌های بین‌المللی پرداخت، این فاصله به بیش از دو دهه می‌رسد. این شرایط دو چالش عمده پیش روی نظام پولی کشور گذاشته است؛ تطبیق با استانداردها، فرایندها و مختصات کسب و کار بانکی در محیط بین​‌الملل و تعامل و برقراری ارتباط با بانک‌ها و نهادهای پولی و تسویه بین‌المللی. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد،‌ وی در ادامه گفت: توسعه نظام پرداخت الکترونیکی کشور در این دو دهه، گرچه با پیشرفت‌ها و تحولات شگرفی همراه بوده، لیکن محیط گلخانه‌ای رشد و نمو آن، اعوجاجات پرهزینه‌ای را به نظام پولی کشور تحمیل کرده است. قوانین و مقررات حکم بر تعریف روابط بین نهادهای مهم نظام پرداخت، اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت به صورت مبهم و با افت و خیز و تغییرات ناگهانی ناشی از تغییر دولت‌ها همراه بوده است.

وی افزود: اصول کمیته بال در خصوص سامانه‌های پرداخت و تسویه و اخیراً اصول زیرساخت بازارهای مالی، در ایجاد و راهبری سامانه‌های پرداخت بانکی مورد توجه و رعایت دقیق قرار نگرفته است. برنامه‌ریزی و وضع مقررات و چارچوب‌ها به جای کسب و کار بانکی، معطوف به جاه‌طلبی‌های فناورانه بوده که لزوماً به معنی ارتقای کارایی و اثربخشی نظام بانکی در کل نبوده است.

سیف یادآور شد: حسابرسی سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در حوزه فناوری بانک‌ها بر مبنای دستاوردها و نتایج حاصل از آنها صورت نگرفته و عمده‌ترین وجه توسعه معطوف به رقابت در کسب رسوب وجوه و بدتر از آن رقابت در شهرت بوده است. این امر موجب شده که هزینه‌کرد در حوزه فناوری در میان حجم عظیم هزینه‌های مالی بانک‌ها ناپدید شود. افزایش هزینه‌ها در حوزه فناوری بدون حسابرسی و سنجش دقیق اثر آن، باعث شده تا به صورت غیرمستقیم از طریق افزایش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها، فاصله بین نرخ تجهیز و تخصیص را بیشتر کرده و در نهایت هزینه‌های تامین مالی را افزایش دهد.

وی همچنین عنوان کرد: کسب و کار بانکی متناسب با امکانات فناوری توسعه نیافته و هر روز فاصله آن نیز بیشتر شده است، به گونه‌ای که غلبه حوزه‌های فناوری در کسب و کار و انفعال حوزه‌های بانکداری و کسب و کار منجر به خلق محصولاتی شده که نه با اهداف بانک، نه با اهداف نظام بانکی و نه با اهداف کلان اقتصادی کشور همراستا نیستند. برکناری از تحولات بین‌المللی، فقر دانش بانکی را به بهانه بومی‌سازی موجب شده است. به گونه‌ای که به سختی می‌توان محصولات بانک‌های ایران را در نظام بانکی بین‌المللی توجیه‌پذیر دانست.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: ساختار کسب و کار بانکی در حوزه نظام‌های پرداخت، به علت فقر دانش، عدم حسابرسی و رقابت‌های کور و چشم و همچشمی بانک‌ها آسیب دیده و این اتفاق ها منجر به حذف کارمزدها و نابودی مهمترین جنبه درآمدزایی بانک‌ها شده است.

► افت بورس‌های جهانی،‌ رشد طلا را تثبیت کرد
قیمت‌های میلیونی در بازار کیف‌های چرمی ◄

مطالب مرتبط
بنر