آخرين وضعيت طرح تحول اقتصادي

شنبه ، 17 مرداد 1388 ، 15:07

 

وزيراقتصاد از آماده شدن لايحه اصلاح نظام ماليات بر درآمد در راستاي اصلاح پايه‌هاي ماليات بر مجموعه درآمد و ماليات بر نقل و انتقال مستقلات خبر داد.


شمس‌الدين حسيني  درباره آخرين وضعيت اجراي طرح تحول اقتصادي گفت: همانگونه كه با كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي توافق شده بود، طي دو هفته گذشته جلسات مشتركي برگزار شد. حاصل اين جلسات منجر به اين شد كه نگاه‌ها به هم نزديك شود.


وي افزود: هدف اصلي از برگزاري اين جلسات پوشش جامع اهداف طرح تحول اقتصادي بود كه حاصل جمع‌بندي كميسيون اقتصاد بسيار نزديك به دولت شد به‌طوري كه آنچه كميسيون ويژه طرح تحول تصويب كرده در واقع نظر دولت را عملياتي مي‌كند.


حسيني با بيان اينكه دولت به مجلس پيشنهاد داد كه قيمت خدمات و كالا را تبديل به قانون نكنند، تصريح كرد: ما معتقد بوديم كه اين اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها را سخت مي‌كند كه نتيجه اين شد كه نمايندگان با وجود دغدغه‌هايي كه براي اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها داشتند، اين نظر را پذيرفتند.


وي خاطرنشان كرد: به‌طوري كه مصوبات كميسيون ويژه نيز نرخ‌ها را تبديل به قانون نمي‌كند؛ اگر اين لايحه به صحن بيايد متناسب با آنچه مجلس تصويب كرده عمليات اجرايي آن را دنبال مي‌كنيم.


وزيراموراقتصادي و دارايي درباره آخرين وضعيت براي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، عنوان كرد: بخش عمده‌اي از زيرساخت‌ها را تدوين كرديم و بخش ديگري نيز در دست كار قرار دارد اما آنچه مبناي عمل قرار خواهد گرفت قانون است.


حسيني درپاسخ به سؤالي درخصوص شش بند ديگر طرح تحول اقتصادي نيز گفت: بخش‌هاي مختلف طرح تحول اقتصادي هم اكنون در حال اجر است به طوري كه در بخش شناسايي كالا بخش عمده‌اي از كارانجام شده است.


وي ادامه داد: در حوزه اصلاح نظام بانكي، ساماندهي مباحثي مربوط به نظام قرض‌الحسنه بود كه به پايان رسيد و اولين بخش اين اصلاح ساختار توسط بانك ملي انجام شد. در بخش بانكداري الكترونيكي نيز به دنبال اجراي طرح "كربانكينگ" هستيم كه اميدواريم اين بخش هم به زودي به نتيجه برسد.


وزيراقتصاد با اشاره به اينكه اگر اين طرح درحوزه بانكي اجرايي شود، نظارات دولت در حوزه بانكي افزايش مي‌يابد، خاطرنشان كرد: در بخش تحول در نظام گمركي نيز طرح اصلاح نظام گمركي مشتمل بر 23 فصل و 160 ماده تهيه شده و به زودي براي تصويب نهايي در دستور كار دولت قرار مي‌گيرد.


وي افزود: اين لايحه يكبار در دولت مطرح شد و با جمع‌بندي دولت مقرر شد كه كارگروهي اين لايحه را مجدداً بررسي كند.
رييس شوراي عالي بانك‌ها، تصريح كرد: در حال حاضر كارگروهي كه بررسي لايحه اصلاح نظام گمركي را برعهده داشته، كار بررسي را به پايان رسانده و قرار است به زودي اين لايحه را براي بررسي نهايي در دستور كار هيات دولت قرار دهد.

او با بيان اينكه طراحي سيستم ارزيابي مبتني بر وب يا وب بنياد كالا و پنجره واحد در برخي از گمركات اجرايي شده، يادآورشد: در بخش اصلاح نظام مالياتي، 90 درصد از اهداف قانون ماليات بر ارزش افزوده به صورت الكترونيكي اجرايي شده و طرح جامع مالياتي نيز پيشرفت خوبي دارد.


حسيني گفت:پيش‌نويس لايحه اصلاحيه نظام مالياتي كه قرار است پايه‌هاي ماليات برمجموعه درآمد را احيا كند و ماليات بر نقل و انتقال مستقلات را سامان دهد نيز تهيه شده و هم اكنون براي نظرخواهي صاحب نظرات ارسال شده است كه اميدواريم در اسرع وقت اين كار هم به پايان برسد.


وي همچنين درباره آخرين وضعيت لايحه توسعه ابزارها و نهادهاي جديد مالي در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي نيز اظهار داشت: اين لايحه كه با قيد يك فوريت در مجلس تصويب شده هم اكنون در دستور كار كميسيون اقتصاد قرار دارد كه اميدواريم به زودي به صحن علني مجلس ارسال شود.


وزير اقتصاد در پايان با بيان اينكه طرح تحول اقتصادي با يك طرح معين و مبتني بر پروژه‌هاي مشخص در حال انجام است، عنوان داشت: از آقاي سخنگو هم خواهش كرديم كه دراين رابطه اطلاع‌رساني كند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► شوراي پول و اعتبار متحول مي‌شود
50 درصد تسهیلات بنگاه‌های زودبازده به بی‌راهه رفته ◄

مطالب مرتبط
بنر