ساماندهی 6 هزار صندوق قرض الحسنه

چهارشنبه ، 21 مرداد 1388 ، 11:15

 

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام برنامه ساماندهی فعالیت صندوقهای قرض الحسنه، تعداد این صندوقها در کشور را 6 هزار صندوق اعلام کرد و گفت: 60 درصد صندوقهای قرض الحسنه در استان اصفهان فعالیت می کنند.

حسین قضاوی در گفتگوی ویژه خبری  شبکه دوم سیما تعداد صندوقهای قرض الحسنه را در حال حاضر 6 هزار صندوق اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تعداد این صندوقها در سال 81 بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران حدود 4 هزارو 500 صندوق بود.

قائم مقام بانک مرکزی در خصوص نحوه توزیع صندوقها نیز اظهارداشت: 742 صندوق یعنی 60 درصد صندوقها در 4 استان اصفهان، 663 صندوق در خراسان، 634 مورد در تهران و 516 مورد آن نیز در استان مازندران فعالیت می کنند.

وی صندوقهای قرض الحسنه را به سه بخش تقسیم بندی کرد و در مورد صندوقهای گروه اول یعنی صندوقهای خانوادگی، اداری و مساجد اظهارداشت: این گروه تک شعبه ای هستند و نیازی به نظارت ندارند، گرچه برخی از آنها زیر مجموعه سازمان اقتصاد اسلامی محسوب می شوند.

قضاوی تعداد صندوقهای قرض الحسنه گروه دوم را هزارو تا 1200 صندوق ارزیابی کرد و گفت: این گروه زیر مجموعه سازمان اقتصادی اسلامی قرار دارند که با توافق میان بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی برای ساماندهی، ضوابط آسانی برای آنها اعلام خواهد شد.

وی در خصوص گروه سوم صندوقهای قرض الحسنه که زیر مجموعه سازمان اقتصادی اسلامی نیستند، گروه سوم از صندوقها پس از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی باید خود را با شرایط وفق دهند، به نحوی که سرمایه اولیه خود را باید به 50 میلیون تومان افزایش دهند و حداکثر تسهیلات پرداختی خود را نیز 5 میلیون تومان قرار دهند.

قائم مقام بانک مرکزی با ذکر این مطلب که انگیزه گردانندگان صندوقهای قرض الحسنه مذکور معنوی است، بیان کرد: بانک مرکزی حفظ فعالیت صندوقهایی که در چارچوب صحیح فعالیت می کنند را مد نظر قرار داده است و در کنار آن  خواستار جهت دهی فعالیتهای صندوهایی است که در قالب دستور العمل ها فعالیت نمی کنند.

وی با یاد آوری این مطلب که زمان اجرای مصوبه سازماندهی موسسات اعتباری غیر بانکی تا آذر ماه سال جاری اعلام شده است، گفت: این مصوبه در مورد فعالیتهای صندوقهای قرض الحسنه نیز مصداق دارد.

قضاوی بیان کرد: با توجه به اینکه امکان اعمال شرایط جدید توسط صندوقهای قرض الحسنه وجود ندارد، ممکن است که مهلت بیشتری به آنها ارائه شود، بنابراین سپرده گذاران در این صندوقها نگرانی نداشته باشند.

وی حداکثر نرخ کارمزد در صندوقها را 4 درصد که ممکن است کمتر نیز باشد، اعلام کرد و ضمن تاکید بر این نکته که لازم است سپرده گذاران با شناخت و دقت کافی نسبت به سپرده گذاری در این صندوقها اقدام کنند، بیان کرد: بانک مرکزی در اینگونه تصمیمات همواره حفظ منافع مردم را مد نظر قرار می دهد.

قائم مقام بانک مرکزی قرض الحسنه را سنتی حسنه عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی تقویت ارزش قرض الحسنه را در دستور کار خود قرارداده است.

وی یکی از تصمیمات بانک مرکزی را تشکیل بانک قرض الحسنه از محل سپرده های مردمی بانکها عنوان کرد و گفت: بانک قرض الحسنه با تعدادی شعبات که در اختیار دارد در حال رشد است و با سپرده ای بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان در حال فعالیت است.

همچنین هادی قوامی نماینده مجلس و عضو ناظر شورای پول و اعتبار با اشاره به توجه فرهنگ ایرانی و اسلامی به سنت قرض الحسنه گفت: عدم ساماندهی صندوقهای قرض الحسنه باعث ایجاد بی نظمی در سیستم و فعالیتهای اقتصادی می شود و علاوه بر آن انگیزه الهی آن را از بین می برد.

وی بر متشکل کردن و نظارت بر عملکرد صندوقهای قرض الحسنه توسط بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: اولین صندوق در سال 1342 در جوار مسجد لرزاده تشکیل شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

► درخواست اعدام برای مفسد اقتصادی!
بانك مركزي؛ جاده اي در دست تعمير ◄

مطالب مرتبط
بنر