والدینِ ایرانیم را به والدین چینی ترجیح می‌دهم: پارکی برای انتخاب همسرِ آینده

دوشنبه ، 15 شهریور 1395 ، 15:23

 

بانکی دات آی آر: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مهمانی‌ها و مجالس، اقوام و آشنایان سوالات شخصی و آزار دهنده ازتان‌ بپرسند. سوالاتی که ممکن است جواب‌هایشان را هم بدانند اما ترجیح می‌دهند که در جمع و از خودتان بپرسند.  «چرا ازدواج نمی‌کنی؟ چرا بچه‌دار نمیشین؟ کی دَرسِت تموم میشه؟ کی میخای بری سرِ کار؟» از این قبیل سوالات هستند.

خوشبختانه این دست از سوالات فقط در ایران پرسیده نمی‌شوند، بلکه در کشور چین هم شاهد چنین فرهنگی هستیم، البته با کمی تفاوت.

با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد روابط با کشورهای دنیا، سطح تفکر و زندگی مردمِ چین بالا رفته است، طوری که در حال حاضر رسمِ ازدواج‌های زودهنگام تا حدی برداشته شده است. حالا جوانان چینی معانی تازه‌ایی از زندگی پیدا کرده‌اند و سطحِ توقع‌شان از  همسر با دوران گذشته تفاوت زیادی کرده است. سختگیری‌ها در انتخاب همسر زیاد شده است. علاوه بر این حاضر نیستند که مثل گذشته در دهه 20 زندگی، تشکیل خانواده بدهند. رفاه مالی، سطح تحصیلات و حتی چهره زیبا هم نتوانسته جوانان چینی را پای معبدِ عقد بکشاند.

 

والدین این جوان‌ها که خودشان متعلق به چند نسل گذشته هستند از این موضوع به شدت ناراضی‌اند. از آنجایی‌که صحبت کردن با چنین فرزندانی مثالِ میخ آهنین است که در سنگ فرو نمی‌رود، خودشان برای فرزندان آستین بالا زده‌اند. آنها خودسرانه برای فرزندان‌شان به دنبال کاندیداهای مناسب می‌گردند تا با پیدا کردن گزینه ازدواج، فرزندشان به ملاقاتش ترغیب شود. این والدین مسئله ازدواج فرزندان‌شان را خیلی جدی پیگیری کرده‌اند. آنها  از ده سال پیش تا به الان، هر یکشنبه، در یکی از پارک‌های شهر شانگهای دورِ هم جمع می‌شوند و برنامه آشنایی (matchmaking) را پیش می‌برند. آنها برای تسریعِ کار و راحتی خوشان، مشخصات فرزندان‌شان را روی برگه‌هایی می‌نویسند، تا بقیه والدین با خواندنِ مشخصات، گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند. بعد از اینکه والدین، ویژگی‌های دختر یا پسری را پسندیدند، بر سرِ روز قرار ملاقات و خواستگاری با هم مذاکره می‌کنند و به این ترتیب دختر یا پسرشان را مجبور به ملاقات یا خواستگاری اجباری می‌کنند. رنگ چترهایی که در عکس‌های زیر می‌بینید مربوط به دختر یا پسر بودن فرزند آنهاست.

گوشه‌ایی از گفتگوی والدین در پارک:

-پسر/دخترت واقعا از این دانشگاه فارغ‌التحصل شده؟

-حقوقش همین قدره؟

-خونه یا آپارتمان داره؟ چند متره؟

-پسرت کجای شهر زندگی میکنه؟ دخترِ من نمیتونه سمتِ شرق بیاد!

-دخترتون خیلی زیباست، چرا تا حالا ازدواج نکرده؟ مشکلی داره؟

- پسرتون با این سنش چرا انقد درآمدش کمه؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

 

► سقف وام کارمندان بانک‌ها به 250 میلیون تومان کاهش یافت
مدیرعامل بانک شهر چهره ماندگار مدیریت ◄

مطالب مرتبط
بنر