جنگی که به نام «جنگ مشروب» معروف شد

يكشنبه ، 4 مهر 1395 ، 16:55

 

بانکی دات آی آر: در کتاب‌های تاریخِ دورانِ مدرسه ما، جنگ‌ها عموما بر سر مذهب و کشورگشایی بود. اما با توسعه فرهنگی و بهبود روابط بین کشورها، اختلافاتِ جنگ‌افروز در سال‌های اخیر تنوع بیشتری پیدا کرده است. یکی از جالب‌ترین این اختلافات بین دو کشور کانادا و دانمارک است که در این نوشته درباره آن می‌خوانیم.

از 200 سال پیش تا به الان بین دو کشور دانمارک و کانادا بر سرِ جزیره‌ایی کوچک اختلاف افتاده است. این جزیره‌سنگی که هانس نام‌گذاری شده، غیرقابل مسکونی است.  جزیره هانس 3/1 کیلومتر وسعت دارد و بر اثر گرم‌شدن زمین و آب‌شدن یخ‌های قطبی در منطقه گرینلند به وجود آمده است. هر کدام از این کشورها تلاش می‌کنند جزیره هانس را برای خودشان داشته باشند که از مکانِ جغرافیایی‌اش استفاده کنند.

 

 

گفته می‌شود با استفاده از این جزیره می‌توان معادن دریایی زیادی کشف کرد. همین‌طور اینکه امکان استفاده از راه‌های تازه دریایی در اطراف جزیره، به آن اهمیت استراتژیک داده است.

کانادا ادعا می‌کند که طبق قرارداد 1880، مالکیت سرزمین‌های قطبی انگلستان به این کشور منتقل شده است و بنا بر این قرارداد جزیره هانس متعلق به کانادا است. از آن طرف دانمارک مدعی است که طبق حکم دادگاه بین‌المللی در سال 1933 سرپرستی سرزمین گرینلند به این کشور واگذار شده و جزیره هانس متعلق به کشور دانمارک است.

گرچه هر دو کشور اختلاف بر سر مالکیت جزیره هانس را دوستانه نامیده‌اند اما کشتی‌های جنگی هر دو کشور در اطراف جزیره هانس گشت می‌زنند.

 

 

 

در سال 1984 سربازان کانادیی برای اولین بار بر جزیره هانس قدم گذاشتند و علاوه بر برافراشتنِ پرچمِ کشورشان، یک بطری از نوشیدنی کشورشان(whisky) را زیر پرچم قرار دادند.

هنوز مدتی از فتحِ جزیره هانس به دست کانادایی‌ها نگذشته بود که سربازان دانمارک هم به جزیره آمدند و بعد از پایین کشیدن پرچمِ کانادا و برافراشتنِ پرچمِ خودشان، یک بطری از نوشیدنی کشورِ دانمارک (Danish brandy) را هم زیرِ پرچم گذاشتند.

این حرکت بعدها چندین بار تکرار شد. هر دو کشور به نوبت به جزیره هانس می‌رفتند و بعد از پایین کشیدنِ پرچم کشور دیگر، مشروبِ معروفِ خودشان را در آنجا قرار می‌دادند. به همین دلیل این جنگ به نام «جنگِ مشروب» معروف می‌شود. البته هنوز مالکیت جزیره هانس به هیچکدام از این دو کشور داده نشده است.

 

 

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

► صدور کارت‌های اعتباری با رقم ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی آغاز شد
پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز دوشنبه 5 مهر ◄

مطالب مرتبط
بنر