معرفی شغل: پرورش تمشک

چهارشنبه ، 12 آبان 1395 ، 10:52

 

بانکی دات آی آر: افراد موفق مسیرهایی را انتخاب می‌کنند که پیش از این توسط کسی امتحان نشده باشد.

«مجید زمانی» جزء افراد موفقی است که در کنار مهندسی و کارهای عمرانی‌اش، در شمال کشور تمشک می‌کارد؛ میوه ای که پیش از این محصولاتش به صورت خودرو و وحشی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گرفت.

 

 

 

تجربه احداث اولین باغ تمشک

باتحقیقات و مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم که پرورش تمشک در دنیا بسیار متداول واز محبوبیت بالایی برخوردار است، از آنجایی که خود من هم در شمال کشور و در رامسر زندگی می‌کردم به فکر کشت این میوه افتادم. وقتی خواستم تصمیمم را در این زمینه عملی کنم، متوجه شدم غیر از کاشت محدود تمشک در برخی مناطق  و تجربه کم آن، برای پرورش تمشک در ایران هیچ منبع و کتابی نداریم برای همین هم به سراغ منابع خارجی رفتم و حتی با باغداران خارجی در کشورهای دیگر مکاتبه کردم و از آنها مشاوره گرفتم. شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز در شمال کشور  به‌گونه‌ای بود که برای پرورش تمشک قابلیت‌های لازم را داشت و من تصمیم به احداث باغ گرفتم، در نتیجه الان که دارم با شما صحبت می‌کنم یک سال و نیم از احداث این باغ می‌گذرد و در حال حاضر یکی دو هفته‌ای از آخرین برداشت ما هم گذشته است، خوشبختانه محصول برداشت شده با استقبال خوبی هم رو به رو بوده است.

 

برای پرورش تمشک انگیزه‌های متفاوتی داشتم

من برای پرورش تمشک و شروع این کار انگیزه‌های زیادی داشتم، اولین آن خواص بسیار زیاد میوه تمشک بود چون تمشک دارای بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان در بین میوه‌هاست که مهمترین عامل پیشگیری از بیماری سرطان است و از طرفی تمشک یکی از معدود میوه‌هایی است که قابلیت فریز شدن را دارد و پس از انجماد حتی دارای طعم و مزه بهتری می‌شود برای همین هم  طرفداران زیادی دارد و همین ویژگی هم باعث می شود تا این میوه برای باغداران قابلیت فروش در فصول مختلف را ایجاد کند. دلیل دوم آن این بود که تا به حال کاشت و پرورش تمشک به این شکل در کشور توسعه نیافته بود و من دوست داشتم اتفاقی که در زمینه کشت «کیوی» در کشور ما افتاد درباره کشت «تمشک» هم تکرار شود چون همان‌طور که می‌دانید کیوی حدود ۲۰سال است که در ایران آن هم در مناطقی در شمال کشور تولید می‌شود و در طول این ۲۰ سال ما توانسته‌ایم چهارمین کشور تولید کننده کیوی در دنیا باشیم.

 

 

 

در باغ ما خود مردم تمشک می‌چینند

از مهمترین مزایای این محصول که شما در کمتر میوه‌ای مشاهده می کنید جذابیت و لذت چیدن تمشک توسط خود افراد(مصرف کنندگان) است، یکی از کارهایی که ما در باغمان و در زمینه فروش محصول آن انجام دادیم این بود که اجازه دهیم خود مردم به داخل باغ بیایند از آن دیدن کنند،  تمشک بخورند و مقداری موردنیازشان را هم خریداری کنند و با خود ببرند. این روش یکی از روش‌های مرسوم در فروش محصولات باغ داران در دنیاست به طور مثال در باغات تمشک کشور امریکا   ۳۰ درصد محصولات باغ به این شکل به فروش می‌رسد.

 

 

 

از سرمایه تا سود

به طور کلی با فرض مهیا بودن تمامی شرایط‌، احداث باغ به ازای هر نهال تمشک چیزی حدود پنجاه هزار تومان هزینه دارد، به طور مثال در یک زمین هزار متری حدودا ۴۰۰ نهال تمشک می‌توان کاشت و این یعنی اینکه شما برای احداث باغی به این متراژ بایستی حدودا ۲۰ میلیون تومان هزینه کنید و حدودا ۱۸ ماه بعد از کاشت، اولین برداشت محصول را خواهید داشت. محصولی که با فرض رسیدگی اصولی باغ از هر بوته تمشک بطور متوسط حدودا ۴ کیلو قابل انتظار است و این یعنی اینکه شما در این باغ ۱۰۰۰ متری حدودا ۱۶۰۰ کیلو محصول خواهید داشت. در نهایت اگر درآمد حاصل از فروش را از هزینه‌های سالانه نگهداری باغ کسر کنیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که کاشت و پرورش میوه تمشک حدود دو برابر مرکبات سود دارد، نتیجه‌ای که ما آن را تجربه کرده‌ایم.

 

 

 

ما به متقاضیان پرورش تمشک مشاوره می‌دهیم

بنده در اجرای این کار در کنار مطالعات و تجربیات شخصی از مشاوره یکی از بهترین کارشناسان کشاورزی و باغبانی منطقه استفاده کردم با این همه باتوجه به نبودن تجربه علمی و تجربه خاصی در این زمینه در کشور هنوز هم موضوعاتی وجود دارد که می‌تواند مطالعه روی آن به بهتر شدن کمیت و کیفیت محصول کمک کند. خب در این مدت هم افرادی بوده‌اند که علاقمند به احداث باغ تمشک شده‌اند، که خب ما هم علاقه‌مند هستیم تا به آنها مشاوره‌های لازم را بدهیم، چه بسا این کار را هم در پیج اینستاگرام‌مان با نام «irantameshk» انجام داده‌ایم چون قطعا افرادی که ریسک ورود به این کار جدید را دارند می‌توانند در این زمینه جزو اولین‌ها باشند.

 

 

منبع: مهر

► پیشخوان روزنامه‌های اقتصادی روز شنبه 15 آبان
تاریخ آزمون بانک پارسیان برای استخدام کارکنان ثامن‌الحجج+شهرهای مورد نیاز ◄

مطالب مرتبط
بنر